Újabb éles bírálat érkezett a Londont és Közép-, illetve Észak-Angliát összekötni hivatott expresszvasút építőinek címére. Ezúttal egy környezetvédelmi tanulmány formájában. A beruházó cég szerint sok dolgot nem vettek figyelembe a környezetvédők.
A HS2 Ltd. nevű cég, amely többek között az Anglia déli és északi részeit összekötő expresszvasút pályáját építi, erősen alábecsülte tevékenységének környezetkárosító hatását – állítja a Wildlife Trust környezetvédelmi szervezet a BBC tudósítása szerint.
A Trust jelentését egy éven át tartó vizsgálatok előzték meg a vasútvonal nyomvonalába eső területeken. A tanulmány készítő ezek alapján a hibás számítások és becslések egész katalógusát állították össze. Azt állítják, hogy a vállalat idejétmúlt módszerekkel végzet környezetvédelmi hatástanulmánya alapvetően hibás, ezért félrevezető. Például azért, mert azonos értékűnek tekinti azokat a bokros részeket, amelyeket az építkezés részeként felszámolnak, és azokat, amelyeket később akarnak telepíteni. Ez azonban a cikk szerint tévedés. Míg ugyanis az előbbiek védelmet, szaporodóhelyet és élelmet kínálnak a környék élővilágának, az utóbbiak semmit sem nyújtanak ebből.
Az építést végző vállalat térképeiről tavak, patakok és fákkal benőtt részek hiányoznak – állítják a Wildlife Trust szakértői. Mindezek alapján a környezetvédők azt követelik, hogy függesszék fel a vasútvonal építését és kötelezzék a HS2 Ltd.-t az építés környezeti hatásának újraértékelésére.
A vállat szóvivője szerint ugyanakkor a Wildlife Trust egyszerűen nem vette figyelembe a cég környezeti hatástanulmányainak adatait vagy nem hitte el azokat. A környezetvédők csak egy íróasztalnál készült tanulmányt tettek le az asztalra, szemben a cég óriási területekre kiterjedő környezeti vizsgálódásaival.
Óriási beruházásról van szó, amely jól mutatja a hasonló fejlesztések jól ismert betegségeit. Az eredeti terv szerint két vasúti ágat építettek volna, az egyiket London és - Manchesteren át - Marsden között, a másik ettől keletre menne, a fővárostól Leeds városáig. Az utóbbit a magas költségek miatt elvetették. Az expresszvasút támogatói szerint az új vasútvonal csökkentené a közúti személy- és teherforgalmat, miután például London és Birmingham között a jelenlegi 1 óra 21 percről 52 percre rövidítené a menetidőt.
Az átadási határidők azonban máris csúsznak. A birminghami szakaszt eredetileg 2026-ra kellett volna megépíteni, ám most úgy tűnik, valamikor 2029 és 2033 között készülhet el. A projekt teljes befejezésének határidejét 2032-2033-ról 2035-2040-re tolták ki.
Hasonló a helyzet a költségekkel. Jelenleg 2019-es árakon 72 és 98 milliárd font közé (32-43 billió forint) teszik az expresszvasút megépítésének árát. Ez jóval több a 2015-ös 55,7 milliárdos (24,5 billió forint) becslésnél. És a növekedés oka a vezetési hibákon, illetve a vasútvonal útjába eső területek kisajátítási költségeinek alábecslésén túl éppen környezeti probléma. Nevezetesen az, hogy nem jól mérték fel a terepviszonyokat. A földmunkák sokkal többe fájnak a vasútépítést végző vállalatnak, mint gondolták.