Zéró-emissziós luxushajó készül
Bezzeg a hajók, ugye? És az a helyzet, hogy a közlekedési elektrifikációs törekvések hírei alatt rendszeresen megjelenő frázis hangoztatóinak súlyosan igaza van. A Transport & Environment egy 2019-es tanulmányban mutatott rá, hogy mennyire környezetszennyezőek a luxushajók. 203, európai vizeken közlekedő hajó évi 62 ezer tonna kén-dioxid kibocsátását mérték össze azzal, hogy az összes európai autó hozzávetőlegesen 3200 tonna kén-dioxidot pöfött a levegőbe ugyanabban az évben. Hússzoros a szorzó - beszédes számok, ugye?
Ez nem azt jelenti, hogy nincsenek törekvések a nemzetközi hajóforgalom által generált károsanyag-kibocsátás csökkentésére. Csak mintha lenne vagy három évtized késés a rendszerben. A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet elkezdett szigorítani, de ebben a pillanatban ez még csak arra elég, hogy lehetőség szerint cseppfolyósított földgázra, azaz LNG-re álljanak át. Ami ugyan tisztább, de végtére mégiscsak fosszilis üzemanyag, a 100 százalékosan tiszta (nagy) hajók hiányoznak a rendszerből.
Ez viszont hamarosan megváltozhat a Northern Xplorernek luxushajónak hála, amit várhatóan 2026-ban bocsátanak vízre, hogy a norvég fjordok körül utaztassa a bűntudatmentességre törekvő, egyszerre legfeljebb 250 fős utazóközönséget.
A hajó pontos paramétereit még nem hozták nyilvánosságra, de azt már tudjuk, hogy egy 140 méteres hajóról beszélünk, ami az akkumulátor technológiát ötvözi az üzemanyagcellás energiatárolással. Ezt úgy kell elképzelni, hogy az a hajtó elektromotor egyaránt kap energiát napelemekkel és szélturbinával töltött akkumulátorokból és hidrogénnel táplált cellákból.