Nuuva V300
Nuuva V300
Az eddigi csomagszállító drónoknál jóval nagyobb távirányítású repülőgép tesztjei folynak az Egyesült Államokban. Az újdonság belátható időn belül megkaphatja a hatósági repülési engedélyt.
A drónok fejlesztésével foglalkozó Mighty Fly társaság Cento névre keresztelt új drónja 96 kis UPS-es csomag szállítására lesz képes, ha befejeződnek a repülési tesztjei és megkapja az engedélyt az autonóm repülésre – tudósított az amerikai New Atlas hírportál. A Cento ránézésre az amerikai hadsereg legismertebb drónjaira hasonlít, két nagy különbséggel.
Az egyik, hogy belsejében 100 font (több mint 45 kilogramm) súlyú teher szállítására alkalmas teret alakítottak ki, a másik, hogy úgynevezett VTOL, azaz helyből felszálló "repülőgépről" van szó.
A szárnyait figyelembe véve 4x5 méteres, szénszálas műanyagból épült drón önsúlya mindössze 161 kilogramm. Két oldalán úszótalpakra emlékeztető konzolok vannak, ezekben helyezkedik el a nyolc emelőmotor. Felszállás után a gép hátulján elhelyezett légcsavar hajtja előre.
Meghajtásáról akkumulátorok gondoskodnak, amelyeket egy hagyományos belső égésű motor tart fitten repülés közben. A Cento hatótávolsága ennek a megoldásnak köszönhetően 600 mérföld (közel 1000 kilométer). Végsebessége 240 km/h, így jóval gyorsabb szállítást tesz lehetővé, mint a teherautók.
Méreteiből fakadóan két autóparkoló helyre van szüksége a fel- és leszálláshoz. A ki- és berakodást a gép belsejében lévő futószalag bonyolítja le anélkül, hogy alacsony, sovány embereknek kellene a gép belsejébe passzírozniuk magukat. A MightyFly drónját decemberben kezdték tesztelni.
A vállalat rendelkezik az amerikai légügyi hatóság(FAA) Special Airworthiness Certificate engedélyével a tesztekhez, ám egyelőre a kereskedelmi teherszállításra még nincs engedélye. A fejlesztő cég reméli, hogy a Cento hamarosan bizonyíthatja, hogy tényleg képes 50 kilogrammnyi csomagot elszállítani az ígért távolságon. Kereskedelmi forgalomba valamikor 2023 után kerülhet.
Az Elroy Air dróngyártó cég januárban állapodott meg a repülőgépek lízingelésével foglalkozó, dublini LCI-vel 40 Chaparral VTOL drón szállításáról. Ez hatótávban és szállítási súlyban éppen feleannyit tud, mint a Cento – írta a SupplyChainDrive szakportál. A Walmart áruházlánc, amelynek 36 áruháza képes drónokat fogadni az USA-ban 6000 repülő szállítást bonyolított le 2022-ben. Az Amazon MK30 jelű teherdrónjai 2024-ben állhatnak szolgálatba. A változást egyelőre fékezi, hogy az FAA sokszor meggondolja, mielőtt engedélyezi, hogy ezek a drónok lakott területek, azaz az emberek feje felett repüljenek.
Olvasónk jelezte, hogy nemcsak Amerikában kísérleteznek az eddig megszokottnál komolyabb teherbírású drónokkal. A szlovén alapítású - tavaly az amerikai Textron tulajdonában került - Pipistrel Nuuva V300 drónja az cég tájékoztatója szerint akár 1000 font (több mint 450 kiló) súlyt tud magával vinni, a tipikus távolság pedig 300 kilométer, de maximális hatótávnak 2500 kilométert adott meg a gyártó.