Árháborút robbant ki az akkupiacon a Debrecenben is nyomuló CATL

2023.02.21. 10:01

Kihasználva a csökkenő alapanyagárakat jelentős árengedményt ad hazai vásárlóinak a kínai CATL, a világ legnagyobb autóakkumulátor-gyártója, amely Debrecenben is üzemet akar építeni.

GettyImages-912931050 (1)

CATL, a világ legnagyobb lítiumakkumulátor-gyártója a napokban jelentős árengedményről állapodott meg legfontosabb vásárlóival, köztük a Nióval, a Li Autóval, a Huaweijel és a Zeekrel – adta hírül a South China Morning Post  hongkongi hírportál. 

A kedvezményt a lítium-karbonát tonnánként 200 ezer jüanos (29 163 dollár) árát feltételezve adták hároméves szerződés keretében – idéz két iparági forrást a lap. A lítium árának tavalyi emelkedése megdobta az elektromos autók gyártási költségét, elnyelve az autógyártók árrését. A lítium-karbonát ára novemberben tonnánként 597,5 ezer jüanon tetőzött, majd február közepére 425 ezerre szelídült. Ez 30 százalékos árcsökkenés.

A CATL szállítja a világon gyártott elektromos autókhoz szükséges akkumulátorok 37 százalékát. Óriási piaci súlya lehetővé teszi, hogy a lítiumbányák egy részétől a piaci átlag alatti áron vásárolja a nyersanyagot. Az alacsonyabb lítiumköltségeknek köszönhetően a villanyautó-akkumulátorok (EV-akkumulátorok) ára idén tovább fog csökkenni –mondja Davis Zhang, a különleges autóakkumulátorokkal foglalkozó Suzhou Hazardtex egyik vezető menedzsere. Ennek az autógyártók és az autóvásárlók is használt látják majd.

Hivatalos válasz híján

A CATL nem válaszolt a kínai sajtóorgánum kérdéseire az árcsökkentéssel kapcsolatban. Az erősödő verseny szorongatja a CATL-t. Kína prémium villanyautókat gyártó vállalatai a kereslet csökkenésétől szenvedtek tavaly, miután a munkahelyüket féltő fogyasztók halogatták a nagyobb beruházásokat, köztük az autóvásárlást. Az úgynevezett újenergiás járművek (new-energy vehicle, NEV), amikbe a tisztán elektromos, a konnektorból tölthető és az üzemanyagcellás autók tartoznak, 6,3 százalékkal volt alacsonyabb 2023 januárjában, mint 2022 januárjában – derül ki a hivatalos kínai adatokból.

Ugyanakkor Oujang Ming-kao, az állami gazdaságfejlesztési intézet vezető kutatója a napokban egy konferencián úgy becsülte, hogy a lítium-karbonát ára idén további 20 százalékkal csökken Kínában. A CATL-t nagy nyomás alatt tartják a kínai villanyautó-gyártók az árcsökkentés érdekében. Többségük veszteségesen termel, komoly gondjaik vannak a költségek lefaragásával. Ennek persze nem kellene meghatnia a behemót akkumulátorgyártót, ám annak annál inkább, hogy kisebb versenytársai elszipkázhatják ügyfeleit. A CALB, a Svolt és mások több üzletet megszereztek a CATL orra elől. Például a pekingi Li Auto új modelljeibe a Sunwoda és a Svolt akkumulátorait építi be, pedig korábban kizárólag a CATL-től vásárolt akkumulátorokat.

Közben látványos különbség alakult ki a CATL és az autógyártók számai között. Az akkumulátorgyártó 2022-ben kétszeresére növelte profitját 2021-hez képest, miközben a három okos villanyautó-gyártó, a Li Auto, a Xpeng és a Nio veszteséget jelentett. Várhatóan hamarosan más akkumulátorgyártók is árcsökkentéseket fognak bejelenteni, hogy megtartsák vásárlóikat – véli Kao Sen független sanghaji elemző.

Az alacsonyabb gyártási költségeknek köszönhetően pedig jó eséllyel mérséklődni fog az új autók ára. A kínai autóvásárlók így több ezer jüant spórolhatnak meg a következő időszakban.