Az elektromos autók hívei szerint az autók mindennapos környezetszennyezését a villanyautókkal lehet megoldani. Nem biztos, hogy igazuk van.
A Toyota Motor Corp. új vezérigazgatójától, Sato Kojitól sokan azt várják, hogy vizsgálja felül a világ jelenlegi legnagyobb autógyártójának elektromos autókkal kapcsolatos stratégiáját. Főként a villanyautó-fanatikusok fogják számon kérni rajta, ha úgy látják, hogy a Toyota nem mozdul el elég gyorsan a tisztán elektromos meghajtású autók gyártása felé.
Könnyen lehet azonban, hogy hiába fognak nyomást gyakorolni rá – véli Larry P. Vellequette, az Automotive News hírportál publicistája. Véleményét az autógyártó egy másik menedzsere, Jack Hollis, a Toyota amerikai értékesítési vezetője nemrégiben tett megjegyzésére alapozza. A dallasi autókiállításon arról kérdezték a szakembert, mi a véleménye az autógyártás elektromos átállásáról. Hollis erre összeillesztette maga előtt két begörbített tenyerét, mintha esővizet akarna gyűjteni bennük.
Azt mondta a fórumán részt vevő érdeklődőknek, képzeljék el, hogy egy maréknyi lítiumot tart a kezében. Tegyük fel - folytatta - hogy ez a mennyiség egy darab 68 ezer dollárba kerülő tisztán elektromos, hét darab 48 ezer dolláros konnektorból tölthető, és száz 30 ezer dolláros Prius hibrid gyártásához elég. Ezek az autók hasonlóan mérséklik a károsanyag-kibocsátást.
Mit tennének a hallgatóság tagjai, ha választaniuk kellene ezek közül a lehetőségek közül? Ha a cél csupán az, hogy elektromos autókat gyártsunk, akkor persze az egyetlen BEV-et kellene választanunk, de ha szén-dioxid-kibocsátás csökkenétse, akkor inkább hibrid autókat kell gyártani. Ezek ugyanis olcsóbbak, így többen engedhetik meg maguknak a megvásárlásukat. Így összességében jobban csökkenthető az autók szén-dioxid-kibocsátása, mintha az utakon egy kevés tisztán elektromos és nagyon sok hagyományos belső égésű motorral autó futna sok hibrid helyett. Egy példa jól mutatja, miről beszélt a Toyota menedzsere.
Mi a teendő, ha egy falu határában ég az erdő? A tiszta megoldások hívei, mint amilyenek a villanyautó barátok azt mondanák, riasztani kell a tűzoltókat, mert az ő dolguk a tűz eloltása. A falusi lakosokat, akik a slagjukkal kezdenék oltani a tüzet, leintenék, mondván úgysem sokat ér a locsolásuk. Valójában, ha sokan állnak neki slaggal oltani, az összességében elég hatásos lehet, ha nem is helyettesíti a tűzoltók szerepet.
Magyarán a szén-dioxid-kibocsátás visszaszorításához demokratizálni kell az emberek hozzájárulását. Lehetővé kell tenni, hogy minél többen a saját lehetőségeiknek megfelelően részt vállaljanak belőle, a sok kicsi sokra megy elvén - és ebbe a személy- és teherszállítási szektor egésze is beleértendő. Ezt azért fontos hangsúlyozni, mert a nehezebb járművek meghajtásában sokkal nagyobb kihívás az elektromos megoldás bevezetése, mint az autókéban. Ráadásul időbe telik az elektromos töltőhálózatok kiépítése is.
Az Automotive News publicistája szerint Sato biztosan többször kerül majd nehéz választás elé, amikor elkell döntenie, hogy merre haladjon cége, a Toyota. A villanyautó-evangelisták biztosan minden olyan döntését elfogják utasítani, ami nem a tisztán elektromos meghajtás forszírozásáról szól. Szüksége lesz lelki erőre és kitartásra, hogy ennek ellenálljon.