A lehetőségek országa: visszamenőleg szívatnának meg 9 millió hibrid tulajt

2023.03.01. 19:22 Módosítva: 2023.03.01. 19:23

Elképzelhető, hogy az Egyesült Államokban kötelezni fogják a régebbi hibridek és elektromos autók gyártóit arra, hogy autóik elektromos üzemmódban a gyalogosokat figyelmeztető hangot adjanak ki. DSF9434

A hibridek vagy villanyautók egyik megkülönböztető tulajdonsága a belső égésű motorokkal szemben, hogy elektromos üzemmódban szinte hangtalanok. Ez közlekedésbiztonsági problémát jelent, ugyanis a gyalogosok nem hallják a közeledő autót, és ha figyelmetlenek elé léphetnek.

Az Egyesült Államok szövetségi járműbiztonsági hivatala (NHTSA) ezért törvényben írta elő, hogy hallhatóvá kell tenni az elektromos üzemmódot – írja a Car and Driver autós szakportál a szabályozás esetleges kiterjesztéséről szóló cikkében. A Federal Motor Vehicle Savefety Standard (FMVSS) 141-es szabálya a 2020-as modellévben vagy azt követően gyártott hibrid és elektromos autókra vonatkozik.  Az előírás szerint ezeket az autókat - ha könnyebbek 4,5 tonnánál - el kell látni a gyalogosokat figyelmeztető hanggenerátorral. 

A régiekre is kötelező lesz? 

Az NHTSA most új vizsgálatot kezdett azzal kapcsolatban, hogy kiterjesszék-e ezt a szabályt a 2020 előtt gyártott hibridekre és villanyautókra (EV) is. Nem rövid időszakról van szó, hiszen az első hibridek 1997-ben jelentek meg az amerikai utakon. 

A vizsgálatot egy magánszemély petíciója nyomán indították el, amit az illető 2022 júliusában nyújtott be a hivatalhoz. A kezdeményező emlékeztet arra, hogy az FMVSS 141 néven futó előírást 2018-ban fogadták el. Szerinte helytelen, hogy a 2020-nál korábban gyártott hibridek és elektromos autók nem figyelmeztetik hangjukkal a gyalogosokat a közeledésükre. Ezeknek az autóknak gyártásuk időpontjától függetlenül azonos standardoknak kellene megfelelniük.

Több mint 9 millió autó

A törvény végül is azokat a gyalogosokat hivatott segíteni, akik kilátását valamilyen akadály korlátozza, amikor lelépnek az úttestre, illetve akiknek korlátozott a látásuk. Az NHTSA archívumában őrzött dokumentumokból kiderül, hogy ezzel a a problémával már 2010-2011-ben is foglalkoztak.

A gond az, hogy ha kiterjesztik a szabályt az 1997 óta gyártott hibridekre és elektromos autókra, az valóságos visszahívási rémálommá válhat a gyártók, a szervizek és az autósok számára. Becslések szerint 9,1 millió autót kellene ellátni hanggenerátorral, ami már-már megoldhatatlannak látszó logisztikai problémának tűnik.

Elég a japán Takata autóalkatrész-gyártó cég légzsák-visszahívási botrányára emlékezni. Ebben 70 millió autóban kellett kicserélni a légzsákokat hibás működésük miatt. A Honda és más autógyártók éveken át „vadásztak” az autótulajdonosokra ennek kapcsán. Előfordult, hogy azzal revolverezték autóik vásárlóit, hogy ne használják azokat, amíg nem cserélik ki azokban a légzsákot.

Az NHTSA nem kommentálta a hírt, mondván folyamatban lévő vizsgálatról van szó. Kétséges azonban, hogy az érintett kilencmillió autónál egytől egyig el lehetne végezni a módosítást.