357 milliárd forintosra dagadó piac üzen hadat az autóknak?
Ezermilliárd dolláros üzletté válhat az elektromos repülő járművek piaca hamarosan – véli a JPMorgan egyik elemzője, aki szerint most kell befektetni az új iparág legígéretesebb cégébe.
Az elektromos repülő járművek: taxik, teherszállítók és katonai járművek piacának értéke 2040-re ezermilliárd dollárra nőhet a jelenlegi alig látható értékről – mondta a CNBC amerikai gazdasági hírtévé online verziójának Marcello Mottát, a JPMorgan elemzőjét. A szakértő elsősorban az Eve Holding Inc.-t, a regionális repülőgépeket gyártó brazil Embraer leányvállalatát ajánlja a befektetők figyelmébe.
Ez a vállalat elektromos helyből felszálló (eVTOL) repülőgépeket gyárt. A céget 2022 májusában vitték a New York-i tőzsdére, úgy, hogy az Embraernek 89 százalékos részesedése van benne. Motta szerint az Eve ki tudja használni tulajdonosa know-how-ját a repülőgép-építésben, ami csökkenti a befektetési és a működési költségeit is. Ez komoly versenyelőnyt biztosít a vállalatnak. Az elemző szerint részvényeinek értéke elérheti a nyolc dollárt, ami majdnem másfélszeres emelkedés lenne jelenlegi árához képest. Az elektromos légi járművek piacának kialakulása idején az Eve kaphatja a legtöbb megrendelést. Erre utal például, hogy egyesült államokbeli United Airlines - amely 15 millió dollár fektetett a cégbe - 200 légi taxit rendelt a brazil vállalattól.
Lenyomhatják a helikoptereket
Ha az ezermilliárdos jóslat teljesül, akkor az eVTOL járművek piaca nagyobbra hízhat, mint a helikopterek évi 35 milliárd dolláros piaca. Előnye az eVTOL technológiának, hogy kisebb a fenntartási költsége és jóval alacsonyabb a zajterhelése.
A JPMorgan elemzője rövid távon nem vár nyereséget az elektromos repülő járműveket gyártó cégektől. A fejlesztési eredményekről és a megrendelésekről szóló hírek mozgathatják majd a részvényárfolyamot.
Az Eve az év elején jelentette be, hogy 2026-ban akarja elindítani kereskedelmi célú repülőtaxi-szolgáltatását – derül ki a Nation World News internetes portál híréből. Ezt megelőzően meg kell szereznie járművei repülési engedélyét. Lassítja az eljárást, hogy nem született olyan jogszabály, amely az eddig nem létező eVTOL járművek közlekedését szabályozta volna.
A gyártást csak a papírok rendezése után kezdik meg. Iparági szakértők szerint a vállalat rendelkezik a gyártás és a szolgáltatás megkezdéséhez szükséges összeggel, amit legkevesebb 540 millió dollárra becsülnek.