Leigáznak egy országot a kínai villanyautók
Kína autóipari terjeszkedésének egyik célországa Üzbegisztán, amelynek piacáról kiszorulhatnak a nyugati autógyártók. Ez lehet a kínai áruk útját a világon egyengető új selyemút program egyik sikere.

Kína súlya a világ autóiparában gyorsan nő, és az egyik ország, amely ezt változást a legjobban érezheti, a közép-ázsiai Üzbegisztán – írja a többnyelvű Global Voices hírportál angol nyelvű változata.
A kínai villanyautó-gyártás egyik legnagyobb szereplője, a BYD gyárakat akar építeni a világ több pontján, és a várakozások szerint hamarosan több autót fog Ázsiába és Európába exportálni, mint egyes japán gyártók. Egyik stratégiai piaca Üzbegisztán, az első olyan ország a világon, ahol a helyi állami autógyártóval közösen elektromos autókat fog gyártani.
Az üzbég állam tulajdonában lévő Uzavtonanoat (UzAuto) bejelentése szerint a két cég helyben fogja gyártani az autók motorjait és akkumulátorait is. Hetven leányvállalatával és 27 ezer alkalmazottjával egyébként az UzAuto a legnagyobb autóipari holding vállalat Közép-Ázsiában. A helyi autógyártás bővítése része az ország átfogó fejlesztési stratégiájának, amelyben erősíteni akarják a nagyüzemi feldolgozóipart. Üzbegisztán 35 millió lakosával a legnépesebb ország a régióban. Ezzel összhangban a legtöbb autót importálja, Kínából. Ennek megfelelően a főváros, Taskent utcáin megszokott látványnak számítanak a legkülönbözőbb márkájú kínai autók.
A BYD tervein felül a Chery akar közepes méretű teherautókat és minibuszokat gyártani az országban, UzFoton márkanév alatt. Az Oshan olcsó, 13-30 ezer dollárba (4,6 millió-10,6 millió forint) kerülő autók összeszerelésére készül. A Geelytől a Changanon át a Dongfengig egymás után nyitják meg elektromos autókat kínáló autószalonjaikat a kínai autógyártók Üzbegisztánban. A helyi autósok olcsóságuk viszonylag nagy hatótávolságuk és könnyű kezelhetőségük miatt választják a kínai elektromos autókat.
Elhódítják a feltörekvő országokat a kínai autógyártók
A kínai autóipar azt a stratégiát választotta, hogy nem szállt be a hagyományos autók versenyébe, hanem egyből az elektromos autózást célozta meg, amelyben előnyt szerezhetett a világ ismert autómárkáival szemben. Emellett szoros kapcsolatot igyekszik kiépíteni a feltörekvő országokkal, elsősorban azokkal, amelyek a kínai áruk szárazföldi szállítási útvonala, az új selyemút mentén fekszenek.
Az UzAuto Motors JSC a GM-mel együttműködésben különféle Chevrolet-kat gyárt a hazai piacra 1994 óta. Piaci részesedése 95 százalék, amit főként az importot akadályozó védővámnak köszönhet. Gyártási kapacitása évi 280 ezer autó. Bár a taskenti kormányok nagyvonalúan támogatják a céget, a helyi autósok nem sok használt látják ennek.
A cég autói Üzbegisztánban jóval többe kerülnek, mint egyéb exportpiacain. A monopólium nyomán sok a panasz az UzAutóra. Például helyenként nem teljesen kész autókat szállít le, csúszik a szállítási határidőkkel és plusz díjak kiszabásával bosszantja fogyasztóit. A BYD-vel kötött megállapodás az elektromos autók gyártására egyszerre jó és rossz hír. Sokan ugyanis attól tartanak, hogy újabb káros monopólium alakulhat ki.
Forradalmi tempóban bővülhet a villanyautózás
A motorizáció erősödésével nő az üzbég városok légszennyezése. Nemzetközi összehasonlításban a porszennyezést tekintve Taskent a 10. legrosszabb helyzetben lévő város a világon. A hatóságok erre válaszul 2019-ben eltörölték az importált elektromos autók vámját, jövedéki adóját és forgalomba helyezési díját. Az ilyen autók importértékére csupán 15 százalékos áfát vernek ki.
Emellett gyorsan terjed a töltőhálózat. A tervek szerint 2025-re 2500 elektromos töltőpont lesz az országban. A bevásárlóközpontoknak, a szállodáknak, a sportlétesítményeknek és más szórakoztató-intézményeknek kötelező töltőket telepíteniük. Kína pedig, amely az elektromos autózás terjedésének haszonélvezője, elmondhatja, hogy az új selyemút ezen a téren igazi fejlődést hozott azokban az országokban, amelyeket keresztez.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

