Leigáznak egy országot a kínai villanyautók
Kína autóipari terjeszkedésének egyik célországa Üzbegisztán, amelynek piacáról kiszorulhatnak a nyugati autógyártók. Ez lehet a kínai áruk útját a világon egyengető új selyemút program egyik sikere.
Kína súlya a világ autóiparában gyorsan nő, és az egyik ország, amely ezt változást a legjobban érezheti, a közép-ázsiai Üzbegisztán – írja a többnyelvű Global Voices hírportál angol nyelvű változata.
A kínai villanyautó-gyártás egyik legnagyobb szereplője, a BYD gyárakat akar építeni a világ több pontján, és a várakozások szerint hamarosan több autót fog Ázsiába és Európába exportálni, mint egyes japán gyártók. Egyik stratégiai piaca Üzbegisztán, az első olyan ország a világon, ahol a helyi állami autógyártóval közösen elektromos autókat fog gyártani.
Az üzbég állam tulajdonában lévő Uzavtonanoat (UzAuto) bejelentése szerint a két cég helyben fogja gyártani az autók motorjait és akkumulátorait is. Hetven leányvállalatával és 27 ezer alkalmazottjával egyébként az UzAuto a legnagyobb autóipari holding vállalat Közép-Ázsiában. A helyi autógyártás bővítése része az ország átfogó fejlesztési stratégiájának, amelyben erősíteni akarják a nagyüzemi feldolgozóipart. Üzbegisztán 35 millió lakosával a legnépesebb ország a régióban. Ezzel összhangban a legtöbb autót importálja, Kínából. Ennek megfelelően a főváros, Taskent utcáin megszokott látványnak számítanak a legkülönbözőbb márkájú kínai autók.
A BYD tervein felül a Chery akar közepes méretű teherautókat és minibuszokat gyártani az országban, UzFoton márkanév alatt. Az Oshan olcsó, 13-30 ezer dollárba (4,6 millió-10,6 millió forint) kerülő autók összeszerelésére készül. A Geelytől a Changanon át a Dongfengig egymás után nyitják meg elektromos autókat kínáló autószalonjaikat a kínai autógyártók Üzbegisztánban. A helyi autósok olcsóságuk viszonylag nagy hatótávolságuk és könnyű kezelhetőségük miatt választják a kínai elektromos autókat.
Elhódítják a feltörekvő országokat a kínai autógyártók
A kínai autóipar azt a stratégiát választotta, hogy nem szállt be a hagyományos autók versenyébe, hanem egyből az elektromos autózást célozta meg, amelyben előnyt szerezhetett a világ ismert autómárkáival szemben. Emellett szoros kapcsolatot igyekszik kiépíteni a feltörekvő országokkal, elsősorban azokkal, amelyek a kínai áruk szárazföldi szállítási útvonala, az új selyemút mentén fekszenek.
Az UzAuto Motors JSC a GM-mel együttműködésben különféle Chevrolet-kat gyárt a hazai piacra 1994 óta. Piaci részesedése 95 százalék, amit főként az importot akadályozó védővámnak köszönhet. Gyártási kapacitása évi 280 ezer autó. Bár a taskenti kormányok nagyvonalúan támogatják a céget, a helyi autósok nem sok használt látják ennek.
A cég autói Üzbegisztánban jóval többe kerülnek, mint egyéb exportpiacain. A monopólium nyomán sok a panasz az UzAutóra. Például helyenként nem teljesen kész autókat szállít le, csúszik a szállítási határidőkkel és plusz díjak kiszabásával bosszantja fogyasztóit. A BYD-vel kötött megállapodás az elektromos autók gyártására egyszerre jó és rossz hír. Sokan ugyanis attól tartanak, hogy újabb káros monopólium alakulhat ki.
Forradalmi tempóban bővülhet a villanyautózás
A motorizáció erősödésével nő az üzbég városok légszennyezése. Nemzetközi összehasonlításban a porszennyezést tekintve Taskent a 10. legrosszabb helyzetben lévő város a világon. A hatóságok erre válaszul 2019-ben eltörölték az importált elektromos autók vámját, jövedéki adóját és forgalomba helyezési díját. Az ilyen autók importértékére csupán 15 százalékos áfát vernek ki.
Emellett gyorsan terjed a töltőhálózat. A tervek szerint 2025-re 2500 elektromos töltőpont lesz az országban. A bevásárlóközpontoknak, a szállodáknak, a sportlétesítményeknek és más szórakoztató-intézményeknek kötelező töltőket telepíteniük. Kína pedig, amely az elektromos autózás terjedésének haszonélvezője, elmondhatja, hogy az új selyemút ezen a téren igazi fejlődést hozott azokban az országokban, amelyeket keresztez.