Az igazan nagy visszhangot kapó autó-visszahívások mellett szépen gyarapodnak azok is, amelyek kevésbé ragadják meg az autósok figyelmét. A trend nem éppen biztató.
Az elmúlt években az autók egyik vagy másik hibás alkatrésze vagy kiegészítője miatt több nagy visszahívás is bosszantotta az autósokat. Az egyik legismertebb ezek közül a japán Takata autóalkatrész-gyártó vállalat légzsákjainak cseréje volt, ami jelenleg is tart. Olyan sok autót érint ugyanis, hogy nehéz mindegyik tulajdonosát megtalálni és a szervizekbe hívni. A Chevrolet márkához kapcsolódva két nagy visszahívás is történt akkumulátorhiba miatt.
Ezek a nagy port felvert ügyek közé tartoztak, de rajtuk kívül azonban számos kisebb is történt. A Visual Capitalist adatszolgáltató vállalat szakértői úgy gondolták, érdemes lenne utánanézni, hogy összesen hány visszahívást is szenvedtek el az autósok az elmúlt évtizedekben – idézi a vizsgálat eredményeit az AutoBlog.
Közel 23 ezerszer hívtak vissza kocsikat
A jelentés összesítése szerint az elmúlt 40 évben összesen 22 651 alkalommal hívták vissza a szervizekbe a gyártók egyes autókat, mert értékesítésük után hibát fedeztek fel bennük.
Ezek közül
- 2303 valamilyen felszereléssel volt kapcsolatos,
- 442-ben a gumiabronccsal volt a gond,
- 220-ban pedig a gyermekülés valamelyik elemét kellett javítani.
- a legtöbb esetben, 19 686 visszahívásnál az autó valamilyen elválaszthatatlan alkatrésze volt hibás.
A Visual Capitalist vizsgálata szerint az elmúlt években gyorsan nőtt a visszahívások száma. Az emelkedő trend 2014-ben indult és 2021-ben érte el a csúcsát, amikor 1093 visszahívás történt.
Ki és hányszor?
A Ford szerezte meg a kétes értékű első helyet 2022-ben, ám összességében a General Motors autóit hívták vissza a legtöbbször az elmúlt 40 évben. Ezt a képet azért árnyalja, hogy ennek az időszaknak a legnagyobb részében a GM volt a világ legtöbb autót előállító autógyártója és jelenleg is az élmezőnyben van. Az amerikai cég egyik legkínosabb esete az volt, amikor több millió autóját kellett visszahívnia a gyújtáskapcsoló hibája miatt. Ez ugyanis menet közben leállíthatta a motort. (A teljes lista itt található.)
Sajátos eleme a statisztikának, hogy az elektromos autókat gyártó Lordstown Motors ugyan még csak néhány tucat autót gyártott, ám máris túl van egy 19 autóját érintő visszahíváson, amit minőségi problémákkal indokoltak.
A visszahívások okai között nem meglepő módon egyre gyakrabban szerepel az elektronikus kiegészítő alkatrészek meghibásodása. Ezek területén 2007 óta figyelhető meg egy határozott emelkedő trend. Az ok eléggé nyilvánvaló: ahogy egyre több vezetéstámogató és egyéb elektronikát építenek az autókba egyre nagyobb eséllyel kerül ezek közé hibás darab. Nem véletlen, hogy a vásárlói értékelések között is sokszor szerepelnek az ezekkel kapcsolatos panaszok.