Egyliteres hibrid az új Ford Puma ST Powershift
A három éve kapható Puma ST orrában az 1,5 literes 200 lóerős Ecoboost motor lapul, ám a Ford szerint itt az ideje az egyliteres háromhengeresnek is, 167 lóerővel és 248 Nm nyomatékkal. A Puma ST Powershiftben mindezt a hétsebességes DCT váltóval kell beosztani.
Ha ST, nekem a Focus vagy a Fiesta ugrik be, ám ne feledjük, hogy mindkét modell kezét elengedte már a Ford. Nem úgy a crossoverekét! Az egyliteres mild hibrid hajtásláncot nemrég Perlaki Péter Zsolt kollégám tesztelte a Focus kombiban, most pedig a Pumába gyömöszölték ugyanezt, ámbár kicsit felhúzva az ST Powershift kedvéért.
A duplakuplungos váltóval 7,4 másodperc alatt van százon az ST Powershift, miközben a futómű hangolása megegyezik az 1,5 literes Puma ST beállításaival.
A sima Pumához képest motortól és váltótól függetlenül minden Puma ST futóműve kétszer keményebb. Köszönhető ez részben a vaskos hátsó stabilizátoroknak, a vastagabb és oldalspecifikus rugóknak, valamint a Hitachi duplaházas, az ütések frenkvenciái alapján mechanikusan alkalmazkodó lengéscsillapitóknak.
Durván negyedével gyorsabb a kormánymű is (11,4:1), míg az első fékek a maguk 325 mm-es tárcsáival 17 százalékkal nagyobbak, mint a normál Pumán.
A 48 voltos hibrid rásegítés eközben durván tíz lóerővel tolja meg a sportos Puma első tengelyét, ha például épp padlógázon előzünk.
Mivel a 167 lóerő 5750-as fordulaton, az elektromos rásegítéssel kimaxolt 248 Nm nyomaték pedig már 3000-nél jelentkezik, a Ford fontosnak tartja megjegyezni, hogy a Puma ST Powershift háromhengeres hajtásláncának literteljesítménye a húsz évvel ezelőtti Focus ST170 négyhengeresének duplája. Abban egyébként egy kétliteres Zetec dolgozik.
Két évtized hosszú idő, ám 2024-től a 456-literes csomagtér mellé jár a Ford új kék árnyalata, az Azura Blue is, míg a 19 colos felnire kérhető a Magnetite fényezés. Tulajdonképpen erről szól a Puma ST Powershift.