A Citroën formatervezői 1986-ban Párizsban mutatták be Xanthia nevű kétüléses koncepciójukat, aminek semmi köze nem volt az 1993-tól árult Xantiához, a BX utódjához. Szerették a görög neveket.
Fotó: Citroën
Az 1991-ben bemutatott ZX-ért nem őrült meg a világ, ezért két évre rá jött a Xantia, ami a Peugeot 406 rokona, csak éppen a Citroën hidropneumatikus felfüggesztési rendszerével.
Fotó: OS12000 sp 53943 / Citroën
Az olasz Bertone tervei alapján Daniel Abramson rajzolta készre.
Fotó: Citroën
Bár már 1992 novemberében beindult a gyártás a Rennes-i gyárban, hivatalosan csak Genfben mutatták be 1993 márciusában. A csúcsmodellek a Hydractive II néven ismert elektronikus vezérlésű felfüggesztési rendszerrel érkeztek.
Fotó: Citroën
Ezzel szemben a SC-CAR, tehát az aktív keresztstablizátoros verzió csak 1994-ben debütált, Xantia Activa néven. A Hydractive II rendszert kiegészítették két hidraulikahengerrel, melyek megakadályozták, hogy a karosszéria dőlése meghaladja a 0,5°-ot. A gömbök számát pedig 10-re emelték.
Fotó: Citroën
Benzinesből az 1.6-os négyhengerestől a háromliteres V6-ig terjedt a kínálat, dízelből pedig 1.9 és 2.1 liter között készült négy verzió.
Fotó: Citroën
A Citroën jelenlegi nagy családi autója a C5 X plug-in hibrid, amit nemrég teszteltünk is.
Fotó: Archives Terre Blanche / Photononstop / Citroën
A Xantia Turbodiesel 91 lóerő mellé 196 Nm nyomatékot tudott, a Citroën pedig igyekezett minél több igényt kielégíteni még a Peugeot 406 pár évvel későbbi bemutatása előtt.
Fotó: Citroën
A Xantia Activa rekordokat döntött a rénszarvas teszteken, hiszen futóműve jóval többet tudott, mint bármely konkurensé. A hagyományos hidropneumatikus felfüggesztéshez képest ez a rendszer tengelyenként egy-egy kiegészítő gázgömbbel rendelkezik, melyeknek mágnesszelepek segítségével a hidraulikus körbe kapcsolásával változtatja a keménységet.
Fotó: Citroën
A Citroën nem bánta, hogy nem házon belül, hanem a Heulieznél készült a kombi Xantia, a Break.
Fotó: Citroën
A kétliteres benzinessel ma is egy sokoldalú ötszemélyes. Például lehet vele hangszereket szállítani.
Fotó: Citroën
Ne feledkezzünk meg 1996 Heuliez Citroën Xantia Break Buffalo 4x4 koncepciójáról sem. Az állandó összkerékhajtást a brit Ricardo szállította, az orrában meg a 115 lóerős turbódízel. BX-ből is volt 4x4.
Fotó: Citroën
1997-ben jött a ráncfelvarrás, 1998-ban pedig a PSA-n belül először vezették be a kétliteres közös nyomócsöves HDI dízelmotort.
Fotó: Archives Terre Blanche / Photononstop / Citroën
Az abszolút csúcs, a V6 Activa.
Fotó: Citroën
Ez már a ráncfelvarrott verzió 1997-ből.
Fotó: Citroën
A V6 természetesen a kombiba is belekerült.
Fotó: Citroën
Break Executive néven érdemes keresni a katalógusban.
Fotó: Citroën
Látszik a közös padlólemez a Peugeot 406-tal, de a Citroën Xantia így is önálló egyéniség.
Fotó: Citroën
A Xantia volt az utolsó Citroën, ami az ásványi hidraulikus olajat, tehát a zöld LHM-et (Liquide Hydraulique Minéral) használta.
Fotó: Citroën
A C5 beltere modernebb, mégis van valami megnyugtató a Xantia egyszerűségében.
Fotó: Citroën
Ezeket az anyagokat pedig manapság már elég nehéz lenne beszerezni.
Fotó: Citroën
És a kínai gyártás? Na, az nem jött be. Szemben Iránnal, Kínában csak 1996 és '97 között készültek Xantiák XM márkajelzéssel, ám a kísérlet a helyi gyártóval hamar kudarcba fulladt.
Fotó: Wikimedia Commons