Hadat üzentek a keskeny járdáknak
Rendkívüli módon megváltozott az e-UT 03.07.23:2009 jelzésű útügyi előírás, ami az önkormányzati fenntartású járdákra vonatkozott. Ez volt az az előírás, ami korábban előirányozta a települési utak építése vagy felújítása során figyelembe veendő ajánlásokat. Az ajánlás azért fontos szó, mert pont annyira volt kötelező érvényű, mint amilyennek elsőre hallatszik. Semennyire.
Az új, márciusi előírás azonban már teljesen más hangnemet üt meg a döntéshozókkal és a kivitelezőkkel szemben. Többé nyoma sincs ajánlásnak, innentől betartandó direktíva, kőkeményen meghatározott szabályok vannak, amelyek minden kétséget kizáróan előtérben tartják a gyalogosok, a járókelők védelmét és kényelmét. Hogyan is néz ez majd ki pontosan?
Innentől kezdve minden új vagy rekonstrukciós munka esetében meghatározzák, hogy milyen széles járdát kell építeni. Ez a szélesség nem lehet kevesebb 1,5 méternél, ráadásul ezt hasznos szélességként kell érteni. Nem számíthatóak bele a biztonsági és berendezési sávok, tehát például a parkolóautomaták vagy fix padok sem.
Azaz eszerint a jövőben már nem fordulhat elő, hogy a gyalogos forgalom számára másfél méternél kevesebb hely jut a városi - akár belvárosi - áttervezések után. Az újonnan kialakított járdaszakaszoknak pedig szintén megkerülhetetlen kitételévé vált, hogy azoknak akadálymentesnek kell lenniük.
A hasznos szélesség meghatározásához pedig pontos útmutatót tettek közzé. Eszerint a kirakatok előtt 1 méter biztonsági sávot (tehát minimum 1,5 + 1 métert) kell hagyni, a merőlegesen parkoló autók esetében 0,75 méter, míg a párhuzamosan és ferdén parkolók mellett 0,5 méter többlet helyet kell hagyni.