Az ország szinte összes útján úthasználati díjat vezethetnek be Dániában a zsúfoltság mérséklésére.
Úgy tűnik, a közlekedés jövőjével foglalkozó mérnökök és szakpolitikusok fejében gyökeret vert az az ötlet, hogy egy új adózási formával kell rávenni az autósokat arra, hogy válasszanak más közlekedési eszközt.
Szingapúr példája adhatta az ötletet a dán közlekedési szakértők és politikusok egy részének arra, hogy úgy gondolják, Dánia minden útjára vonatkozóan úthasználati díjat kellene bevezetni – derül ki a The Local hírportál cikkéből. Az ázsiai városállamban úgy korlátozzák az utakon közlekedő autók számát, hogy az autósoknak aukciókon kell licitálniuk az úthasználat jogért. Ez a költség megfejeli az autó és a biztosítás árát.
Dániában nem árverési rendszert vezetnének be, hanem az autósoknak új adó formájában kellene úthasználati díjat fizetniük. Thomas Danielsen közlekedési miniszter támogatja az ötletet. Szerinte bizonyos utakra vagy körzetekre vonatkozhatna az útadó és vidéken alacsonyabb, a városokban magasabb lenne. "Semmi kétségem afelől, hogy hosszabb távon útdíjat fogunk bevezetni a személyes közlekedésre. Ennek alacsonynak kell lennie azokban a vidéki térségekben, ahol nagyobb távolságokat kell megtenni, a családoknak gyakran két autóra van szükségük a viszonylag ritka tömegközlekedés miatt. A városokban ugyanakkor drágább lehet az úthasználat, mert jól elérhető a tömegközlekedés, és ezzel lehetne enyhíteni a dugókat" – mondta a miniszter. Danielsen pártja a Liberális Párt ellenezte ugyanezt az intézkedést 2011-ben, amikor a Szociáldemokraták felvetették a lehetőségét. Mint mondja, azért változott meg a véleményük, mert ma már rendelkezésre állnak azok az okos elektronikus eszközök, amelyekkel ellenőrizhetik, hogy autósok befizették-e az útdíjat arra az útra, amelyen éppen haladnak.
Bár az új szabályt csak évek múlva vezethetik be, Aarhus városában és Koppenhágában 2200 autós bevonásával kísérleti projektek indultak az útdíj hatásának vizsgálatára. A végső cél az lenne, hogy azokat az autósokat, akik megszokásból döntenek autójuk használata mellett, amennyire lehet, áttereljék a tömegközlekedés igénybevételére.
A kísérlet egyik fő támogatója Ninette Pilegaard, a Dániai Műszaki Egyetem professzora, úgy véli, hogy az általános úthasználati díjat 2030 körül vezethetik be az országban. Várhatóan nem az a kormány fogja meghozni ezt a döntést, amelyik jelenleg hatalmon van, mert legalább egy általános parlamenti választást tartani fognak Dániában, mielőtt a beszedéshez és az ellenőrzéshez szükséges rendszer felállna.