Lesz országjegy és vármegyejegy? - Kisokos az új bérletekről
A konkrét válasz az, hogy most nincs, majd a jövőben lehet, a dolog ennél azonban komplikáltabb.
A közlekedést is menedzselő szaktárca honlapján megjelent az "Egyes közlekedési tárgyú kormányrendeletek módosításáról" címmel egy jogszabálytervezet, amely a májustól megjelenő ország- és vármegyebérletek
A tervezet szerint a vonatkozó jogszabályba bekerül a következő:
területi érvényességű menetjegy: viszonylatmegjelölés nélküli, nem távolságalapú díjszámítás alapján árazott menetjegy.”
Ez a legfogalmazás definiálja a területi jegy fogalmát, ez alapján adódik a kérdés, hogy az ország- és vármegyebérletek mellett jegyek is megjelennek a kínálatban. Megkérdeztük a szakminisztériumot, hogy ez valóban így van-e és mikor várható a jegyek esetleges bevezetése. A tárca válaszában közölte:
Jelenleg nem tervezzük a területi alapú vármegye- és országjegy bevezetését, de a vonatkozó jogszabályok lehetővé teszik, hogy a helyi szolgáltatók, illetve a tulajdonosaik kapcsolódjanak a vármegye- és országbérlet rendszeréhez. Tekintettel arra, hogy az eddigi jegy- és bérletkonstrukciók elérhetőek maradnak, kizárólag az utasokon múlik majd, hogy melyik megoldást és milyen arányban veszik igénybe.
A válasz szerint a vármegye-bérlettel azok az utasok járnak jobban, aki a bérlettel vagy jeggyel havi szinten 9450 forintnál többet költött az adott vármegye települései között nem feláras vonaton és/vagy autóbuszon.
Gyakorlatilag egyelőre tehát korai megmondani, hogy lesznek-e ország- és vármegyejegyek, a minisztérium ezt a helyi közlekedési cégekre bízza, nem írja elő.
Mik azok az országjegyek?
Az ország- és vármegyejegyek május 1-től jelennek meg és a MÁV-Start, a Volánbusz, a MÁV-HÉV vagy a GYSEV helyközi járatain lehet azokat használni. A teljes - kedvezmények nélküli - ár az országbérleteknél 18 900 forint, a vármegyéseké 9450 forint, mindkettő 30 napig lesz érvényes. A diákok (tanulók) a teljes ár 10 százalékáért, azaz 1890 és 945 forintért vehetik meg ezeket.
A MÁV-csoport új bérletekről szóló összefoglalója szerint vannak kivételek. a helyjegyköteles (feláras) vonatokra, például az Intercitykre nem vehetők igénybe, továbbá első osztályú kocsiban vagy prémium szakaszban sem lehet majd az új bérletekkel utazni – még a felár vagy a kocsiosztály-különbözet kifizetése mellett sem. A vasúttársaság szerint az olyan vonatokon, amelyeken van helyjegyköteles és sima kocsi is, azokon lehet utazni az új bérletekkel, a nem feláras (nem helyjegyköteles) kocsikban.
A bérletek nem lesznek érvényesek a településhatárokon belül közlekedő helyi járatokon. Ugyanakkor a helyközi (távolsági) buszokra és a MÁV-START járataira a városhatáron belül is felszállhatnak a két új bérlettípus tulajdonosai anélkül, hogy külön jegyet vagy bérletet kellene váltaniuk. Ebben az esetben azonban ugyancsak fontos tisztában lenni azzal, hogy Budapesten a MÁV-HÉV járatain és az agglomerációs kék buszokon csak a főváros közigazgatási határán kívül fogadják el a Pest vármegye bérletet és az országbérletet, a városhatáron belül már szükség lesz a BKK jegyekre vagy Budapest-bérletekre is. (A MÁV-Volán-csoport részletes tájékoztatói a bérletekről itt és itt olvasható.
Mi lehet a probléma? Bérletmatek
A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint a bérletek bevezetésének hatása egyelőre megjósolhatatlan: "a nyár során kiderül, a nagyon olcsón vagy egyenesen jelképes összegekért megváltható bérletek a MÁV és a Volán jelen szolgáltatási színvonala mellett alkalmasak-e arra, hogy jelentősebb mennyiségű autós utazást tudjanak kiváltani, valamint hogy generálnak-e többletforgalmat, és ez milyen hatást gyakorol majd a belföldi turizmusra".
A szervezet jónak tartja, hogy hosszú idő óta először az állam kedvező helyközi tarifákkal próbálja vonzóbbá tenni az utasok számára a közösségi közlekedést, de a jövőben szükség lesz a tarifareformra lenne szükség. Az egyesület szerint problémát jelent, hogy a vármegyerendszerben és a közösségi közlekedés logikájában, hálózatszervezésében nincs átfedés. nem fed át, különösen a vasút esetében. "Így rövid utazások is válhatnak két- vagy több megyét érintővé, miközben akár 80-90 kilométert is lehet egy megyében utazni. A vármegyék mérete is jelentősen eltér, egymás többszörösei, elég ha 8445 négyzetkilométeres Bács-Kiskunt és a 2265 négyzetkilométeres Komárom-Esztergomot vesszük alapul" - derül ki az összefoglalójukból.
A bérlet logikája alapján tovább csökken a munkáltatók részéről eddig is jogszabály alapján megfizetett 86 százaléka a regionális szakaszokra, így az olcsóbb bérlet után a 86 százalék is jelentősen alacsonyabb lesz, míg a munkavállaló, azaz az utas részéről fizetett 14 százalék csak kevésbé észrevehető mértékben csökken. Tehát a konstrukció alapvetően a foglalkoztatóknak nyújt megtakarítást, míg az ingázók ezután is teljes árat kell, hogy fizessenek a helyi közlekedésért, amely sem a költségtérítésnek, sem a vármegyebérletek érvényességi területének nem része. Azaz, pont ott nem hoz változást, ahol az egyesület szerint a legjobban kellene. Így előáll az a helyzet, hogy egy Győr és Sopron között 85 kilométert ingázó, helyi közlekedést nem használó utas a 9450 forintos költségének 86 százalékát megkapja, de egy Székesfehérváron és Budapesten is helyi közlekedést használó, Budapestre ingázó fizeti mindkét városban a 8000 forintos és 9500 forintos költséget, és a két vármegyét lefedő országbérletre kapja meg a 86 százalékos támogatást.
Azaz, a helyi és helyközi közlekedés integrációjára kísérletet sem tesznek az új bérletek, sőt, a Közlekedési Tömeg úgy látja, tovább élezi a különbségeket. Szerintük aggodalomra ad okot az is, hogy a bérletekről szóló kormányrendelet mindössze 6 milliárd forintot allokál a MÁV-Volán-csoport kieső bevételeinek pótlására, mely várhatóan drámai méretű lesz.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Nepperűző
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
