Lesz országjegy és vármegyejegy? - Kisokos az új bérletekről
A konkrét válasz az, hogy most nincs, majd a jövőben lehet, a dolog ennél azonban komplikáltabb.
A közlekedést is menedzselő szaktárca honlapján megjelent az "Egyes közlekedési tárgyú kormányrendeletek módosításáról" címmel egy jogszabálytervezet, amely a májustól megjelenő ország- és vármegyebérletek
A tervezet szerint a vonatkozó jogszabályba bekerül a következő:
területi érvényességű menetjegy: viszonylatmegjelölés nélküli, nem távolságalapú díjszámítás alapján árazott menetjegy.”
Ez a legfogalmazás definiálja a területi jegy fogalmát, ez alapján adódik a kérdés, hogy az ország- és vármegyebérletek mellett jegyek is megjelennek a kínálatban. Megkérdeztük a szakminisztériumot, hogy ez valóban így van-e és mikor várható a jegyek esetleges bevezetése. A tárca válaszában közölte:
Jelenleg nem tervezzük a területi alapú vármegye- és országjegy bevezetését, de a vonatkozó jogszabályok lehetővé teszik, hogy a helyi szolgáltatók, illetve a tulajdonosaik kapcsolódjanak a vármegye- és országbérlet rendszeréhez. Tekintettel arra, hogy az eddigi jegy- és bérletkonstrukciók elérhetőek maradnak, kizárólag az utasokon múlik majd, hogy melyik megoldást és milyen arányban veszik igénybe.
A válasz szerint a vármegye-bérlettel azok az utasok járnak jobban, aki a bérlettel vagy jeggyel havi szinten 9450 forintnál többet költött az adott vármegye települései között nem feláras vonaton és/vagy autóbuszon.
Gyakorlatilag egyelőre tehát korai megmondani, hogy lesznek-e ország- és vármegyejegyek, a minisztérium ezt a helyi közlekedési cégekre bízza, nem írja elő.
Mik azok az országjegyek?
Az ország- és vármegyejegyek május 1-től jelennek meg és a MÁV-Start, a Volánbusz, a MÁV-HÉV vagy a GYSEV helyközi járatain lehet azokat használni. A teljes - kedvezmények nélküli - ár az országbérleteknél 18 900 forint, a vármegyéseké 9450 forint, mindkettő 30 napig lesz érvényes. A diákok (tanulók) a teljes ár 10 százalékáért, azaz 1890 és 945 forintért vehetik meg ezeket.
A MÁV-csoport új bérletekről szóló összefoglalója szerint vannak kivételek. a helyjegyköteles (feláras) vonatokra, például az Intercitykre nem vehetők igénybe, továbbá első osztályú kocsiban vagy prémium szakaszban sem lehet majd az új bérletekkel utazni – még a felár vagy a kocsiosztály-különbözet kifizetése mellett sem. A vasúttársaság szerint az olyan vonatokon, amelyeken van helyjegyköteles és sima kocsi is, azokon lehet utazni az új bérletekkel, a nem feláras (nem helyjegyköteles) kocsikban.
A bérletek nem lesznek érvényesek a településhatárokon belül közlekedő helyi járatokon. Ugyanakkor a helyközi (távolsági) buszokra és a MÁV-START járataira a városhatáron belül is felszállhatnak a két új bérlettípus tulajdonosai anélkül, hogy külön jegyet vagy bérletet kellene váltaniuk. Ebben az esetben azonban ugyancsak fontos tisztában lenni azzal, hogy Budapesten a MÁV-HÉV járatain és az agglomerációs kék buszokon csak a főváros közigazgatási határán kívül fogadják el a Pest vármegye bérletet és az országbérletet, a városhatáron belül már szükség lesz a BKK jegyekre vagy Budapest-bérletekre is. (A MÁV-Volán-csoport részletes tájékoztatói a bérletekről itt és itt olvasható.
Mi lehet a probléma? Bérletmatek
A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint a bérletek bevezetésének hatása egyelőre megjósolhatatlan: "a nyár során kiderül, a nagyon olcsón vagy egyenesen jelképes összegekért megváltható bérletek a MÁV és a Volán jelen szolgáltatási színvonala mellett alkalmasak-e arra, hogy jelentősebb mennyiségű autós utazást tudjanak kiváltani, valamint hogy generálnak-e többletforgalmat, és ez milyen hatást gyakorol majd a belföldi turizmusra".
A szervezet jónak tartja, hogy hosszú idő óta először az állam kedvező helyközi tarifákkal próbálja vonzóbbá tenni az utasok számára a közösségi közlekedést, de a jövőben szükség lesz a tarifareformra lenne szükség. Az egyesület szerint problémát jelent, hogy a vármegyerendszerben és a közösségi közlekedés logikájában, hálózatszervezésében nincs átfedés. nem fed át, különösen a vasút esetében. "Így rövid utazások is válhatnak két- vagy több megyét érintővé, miközben akár 80-90 kilométert is lehet egy megyében utazni. A vármegyék mérete is jelentősen eltér, egymás többszörösei, elég ha 8445 négyzetkilométeres Bács-Kiskunt és a 2265 négyzetkilométeres Komárom-Esztergomot vesszük alapul" - derül ki az összefoglalójukból.
A bérlet logikája alapján tovább csökken a munkáltatók részéről eddig is jogszabály alapján megfizetett 86 százaléka a regionális szakaszokra, így az olcsóbb bérlet után a 86 százalék is jelentősen alacsonyabb lesz, míg a munkavállaló, azaz az utas részéről fizetett 14 százalék csak kevésbé észrevehető mértékben csökken. Tehát a konstrukció alapvetően a foglalkoztatóknak nyújt megtakarítást, míg az ingázók ezután is teljes árat kell, hogy fizessenek a helyi közlekedésért, amely sem a költségtérítésnek, sem a vármegyebérletek érvényességi területének nem része. Azaz, pont ott nem hoz változást, ahol az egyesület szerint a legjobban kellene. Így előáll az a helyzet, hogy egy Győr és Sopron között 85 kilométert ingázó, helyi közlekedést nem használó utas a 9450 forintos költségének 86 százalékát megkapja, de egy Székesfehérváron és Budapesten is helyi közlekedést használó, Budapestre ingázó fizeti mindkét városban a 8000 forintos és 9500 forintos költséget, és a két vármegyét lefedő országbérletre kapja meg a 86 százalékos támogatást.
Azaz, a helyi és helyközi közlekedés integrációjára kísérletet sem tesznek az új bérletek, sőt, a Közlekedési Tömeg úgy látja, tovább élezi a különbségeket. Szerintük aggodalomra ad okot az is, hogy a bérletekről szóló kormányrendelet mindössze 6 milliárd forintot allokál a MÁV-Volán-csoport kieső bevételeinek pótlására, mely várhatóan drámai méretű lesz.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Érkezhet a Porsche következő fejős tehene, egy új SUV
Méghozzá hibrid és hagyományos hajtáslánccal.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Itt a vadiúj Mercedes CLA, akár 792 kilométeres elektromos hatótávval
A generációváltással kívül és belül is megújult modell tisztán elektromos és hibrid hajtáslánccal is elérhető lesz.
- Hírek
A végtelenbe és tovább! A sztratoszférába lőtte a fekvőrendőr a gyorshajtót
A fehér autó több métert repült a levegőben, majd felborult.
- Égéstér
Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
Elektromos pickupot készít a Toyota
A modellről egyelőre csak egy sejtelmes sziluettet mutatott a gyártó.
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
