Óriási lendülettel kezdett a tőzsdén kevesebb mint másfél évvel ezelőtt az elektromos kisteherautókat gyártó Rivian, hogy aztán a mélybe zuhanjon. Van, aki szerint mégis érdemes a cégbe fektetni.
Az elektromos járműveket fejlesztő és gyártó vállatok részvényeinek piacán óriási felfordulást hozott az elmúlt kevesebb mint másfél év. Ez a Riviant is érinti, a vállalatot 2021 novemberében vitték a tőzsdére az elmúlt évtized egyik legsikeresebb első tőzsdei kibocsátásán. Ezt azonban homlokegyenest ellenkező történet követte - derül ki a Motley Fool pénzügyi, tőzsdei hírportál összefoglalójából, amely szerint az elemzők is megosztottak a Rivian jövőjét illetően.
A kérdés az, hogy megéri-e nagy kockázatot vállalni a Rivian-részvények vásárlásával vagy sem. A hírportál két szakértőjének véleménye alapján úgy tűnik, a cég jövője is teljesen ellentétes képet mutathat, csakúgy mint a múltja.
Csak a mínusz gyarapodik
Parkev Tatevosian szakértő azok közé tartozik, aki nem jósol nagy karriert a Riviannek befektetési szempontból. Szerinte az autógyártó, a Rivian azért nem jó befektetés, mert kicsi játékosként próbál életben maradni az elektromos autók irtózatosan kemény versenypiacán. A nála jóval nagyobb Tesla például az év elején csökkentette árait, miközben növelte gyártását. A céget szorongatja, hogy megfizethető áron kellene kínálnia autóit, miközben a többi villanyautó-gyártóval versenyez a nyersanyagokért. Ennek következtében aligha lesz profitja a cégnek. Eddig legalábbis csak a veszteséget növelték. A Rivian azt állítja, hogy a vevők sorban állnak az autóiért, ám ez nem mutatkozik meg legalább a veszteség csökkenésében. Rövid távon nem látni, hogy a jelenlegi fejlesztési költségek és a gyártás bővítésével járó kiadások mellett mekkora termeléssel juthatna el a Rivian a nullszaldóig. Így a befektetőknek a menedzsment ígéreteire kell hagyatkozniuk, ami nem éppen a hosszú távú befektetés legjobb receptje.
Pont a rizikó miatt érdemes
Kockázatos befektetés a Rivian, de éppen ez benne a jó. A vállalat ugyan valamivel több mint 24 ezer autót gyártott 2022-ben, ami elmarad a 25 ezres tervtől, ám ezt főként beszállítói problémák okozták. A harmadik negyedévben már 36 százalékkal tudták növelni a termelést – mondja Keith Noonan pénzügyi szakújságíró.
A 2023-as évre 50 ezer autó gyártását tervezik, és vannak komoly jelei annak, hogy ezt bőven meghaladhatják. A beszállítói oldalon ugyan még számítanak gondokra, de jóval kiszámíthatóbbnak tűnik a helyzet, mint korábban. A Bloomberg arról cikkezett, hogy egy belső tájékoztatón a cégvezetés azt mondta a munkavállalóknak, hogy az idei gyártási mennyiség elérheti a 62 ezer autót. A Rivian nem erősítette meg egyértelműen ezt a hírt, ami arra utal, hogy igyekszik alacsonyan tartani a várakozásokat. Ha össze is jönne a 62 ezres gyártás, az még mindig jóval elmaradna a cég termelési kapacitásától.
A Rivian piaci értéke jelenleg 12,7 milliárd dollár, ami idei éves becsült árbevételének 3,1-szerese. Jövőre tovább nőhet a termelés, aminek az lehet az eredménye, hogy a vállalat értéke mindössze, 1,5-szöröse lesz a várható árbevételnek. A részvényárak persze az egy autóra eső költség és a nyereségessé válás esélyének függvényében alakulhatnak, így a Rivian a kockázatkedvelő befektetők papírja lehet. A Motley Fool Stock Advisor elemzőcsoport nemrégiben hozta nyilvánosságra, melyik az a 10 részvény, amelyeket vásárlásra ajánl a befektetőknek. A Rivian nem szerepelt köztük.