Vannak illatok, amelyek azonnal elárulják, hogy hol vagyunk: egy cukrászda vagy egy pékség illatát semmivel sem lehet összekeverni. Ugyanez igaz az új autók jól ismert szagára, illatára is.
Az új autó jellegzetes szaga egy friss kutatás alapján veszélyes lehet, akár károsíthatja is az új autóban ülők egészségét – derül ki a Jalopnik hírportál beszámolójából.
Az ausztrál RMIT Egyetemen végzett kutatás megállapítása szerint azok a levegőbe kerülő részecskék, amelyek a szagot hordozzák, összefüggésbe hozhatók a daganatos megbetegedésekkel. A háttérben az autók belső terének különböző alkatrészeiből származó mikroszkopikus összetevők állnak. A szakértők elgázosodásnak nevezik azt a jelenséget, ahogy ezek a levegőbe jutnak.
Minden szerves eredetű anyagra jellemző ez a folyamat, az ülések szöveteitől vagy bőrétől a műanyag borítóelemekig. A melbourne-i kutatók Oliver Jones professzor vezetésével különböző külső környezeti viszonyok között teszteltek egy új autót 12 napon keresztül. Az eközben a levegőbe került anyagok mennyiségét a kínai biztonsági szabványhoz viszonyították. A formaldehid koncentrációja 34,9 százalékkal haladta meg a sztenderd értéket. Az acetaldehid, amely egy légzési nehézséget okozó, rákkeltő anyag, 223,5 mikrogramm mennyiségben volt jelen köbméterenként, ami 61 százalékkal haladja meg a biztonságosnak tartott szintet. A kutatók szerint aki ebben a környezetben tartózkodik 30 percen át, annak veszélybe kerülhet az egészsége.
Olyasmi, mint a napsütés vagy éppen a dohányzás
Jones azonban óvatosan fogalmaz. Mint mondja, az új autók szagáért felelős összetevők egy része rákkeltőnek minősül, de az alkohol vagy akár a napsugárzás is lehet ugyanilyen veszélyes. Attól, hogy valami a levegőbe jut, még nem mérgező. Ehhez az is kell, hogy nagy mennyiségben, tartósan jelen legyen.
A zárt autóban azonban valóban magas dózisban jelentek meg az egészségügyi kockázatot jelentő anyagok. A valódi veszélyek kiderítése további vizsgálatokat igényel.
Az autógyártók addig is megfontolhatják, hogy más anyagokat használnak az autók belső terének kialakításához vagy tesznek valamit az elgázosodás ellen. Erre ösztönözheti a cégeket, hogy például a kínaiak utálják az új autók szagát. A Ford már dolgozik egy olyan rendszeren, ami teljesen megszüntetheti a jellegzetes újautó-szagot.