Nyolcvan százalékos töltöttség hat perc alatt?
Több vállalat is azon dolgozik, hogy mindennapi fogyasztásra alkalmas megoldássá fejlesszen egy olyan technológiát, amellyel sokkal hamarabb feltölthetők lennének a villanyautók.
Sokan keresik a megoldást arra, hogy minél jobb, hatékonyabb akkumulátorok kerülhessenek a villanyautókba. A lítiumion-akkumulátorok már a tömeggyártásban szerepelnek, de a CNBC híre szerint, a célegyenes felé tart az egyik újdonság.
Az új akkumulátorban grafit helyett szilíciumból készült anódot alkalmaznak, ami a fejlesztők szerint tízszeres energiasűrűséget és gyors töltést tesz lehetővé. A szilíciumanód tízszer nagyobb energiahatékonyságot kínál, mint a grafitos változat – állítja Kang Sun,az új technológiával foglalkozó Amprius Technológies vezérigazgatója. A cégvezető szerint bizonyították, hogy akkujukat képesek 80 százalékra feltölteni hat perc alatt. Persze minden vállalat vezetője büszke a cége teljesítményére, ám ezúttal több tényező is alátámasztja, hogy ígéretes újításról lehet szó.
Az Ampirus együttműködik az Airbus repülőgépgyártóval, az amerikai Aero Vironment és a brit BAE Systems cégekkel. Talán náluk is fontosabb, hogy az Egyesült Államok hadserege is a partnerek között van. Ha az amerikai katonaság taktikai vagy stratégiai előnyt szimatol egy találmány körül, akkor azt érdemes komolyan kell venni.
Szintén a szilíciumanódon dolgozik a Sila Nanotechnológies, amelyet a Tesla akkumulátorfejlesztéssel foglalkozó részlegének korábbi munkatársai alapítottak. E cég Titan Silicon termékét már használják okoskarkötőkben, jelenleg az autók meghajtására alkalmas terméken dolgoznak.
Első autógyártó vásárlójuk a Mercedes lehet – derült ki Gene Berdichevsky, a vállalat alapító-vezérigazgatójának szavaiból. A Mercedes már tavaly nyáron jelezte, hogy G-osztály 2025-ben megjelenő elektromos változatában jelenhet meg a Sila Nanotechnologies meg a szilíciumanódos megoldása.
A Porsche pedig a washingtoni Group 14 Technológies nevű cégbe fektetett be, ami szintén a szilíciumanódos technológiát fejleszti. Mindhárom vállalat azt tervezi, hogy gigawattórás nagyságrendű gyártási kapacitásokat hoz létre az új akkumulátorok előállítására a következő néhány évben. Ehhez számíthatnak az USA energiaügyi minisztériumának támogatására. A washingtoni kormány ugyanis szeretné hazai földön tudni az amerikai szükségletekre termelő akkumulátorbeszállítói ipart.