Az autókat lízingelő vállalatok „elfelejtettek” alkalmazkodni ahhoz, hogy a használt autók piacán az elektromos autók iránti kereslet felzárkózott a hagyományos dízeles vagy benzines autókéhoz - egy friss elemzés szerint.
Túlárazzák tisztán elektromos meghajtású autóikat a lízingcégek – állítja az Transport & Environment (T&E), közlekedéssel a környezetvédelemmel foglalkozó európai nonprofit szervezet. A T&E az európai országok használtautó-piacainak tanulmányozásával arra a következtetésre jutott, hogy az európa besorolás szerint a "BEV" kategóriába tartozó, azaz tisztán elektromos autó lízingelése átlagosan 57 százalékkal kerül többe, mint egy vele azonosnak tekinthető dízel- vagy benzin motorral ellátott autóé.
214 ezer forint vagy 138 ezer?
Példaként a T&E-elemzés egy elektromos Peugeot 208-as említ, amelynek az átlagos havi lízingdíja 574 euró - 214 ezer forint -, míg a benzines Peugeot 208 esetén csak 371 eurót - 138 ezer forintot - kell fizetni.
Az elemzés készítői azt találták, hogy a tisztán elektromos autók maradványértéke néhány év használat után hasonló hagyományos autók maradványértékéhez, noha a gyakorlatban ezt a lízingcégek nem így kezelik.
A lízingcégek a várható értékvesztés alapján számolják a három vagy négy évre szóló lízingdíjakat. Így a magasabb érték az elektromos autók esetén azt jelzi, hogy szerintük azok értékvesztése nagyobb, mint a hagyományos autóké. Ez azonban évekkel ezelőtt volt így, ma már nem igaz a T&E cikke szerint. A szervezet 2,7 millió használt autó értékét összehasonlító elemzése szerint a BEV-k (akkumulátoros elektromos autók) értékvesztése nem gyorsabb, mint a többieké. A legnagyobb európai autópiacokon, az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Németországban párhuzamosan csökken az elektromos, a dízelmotoros és a benzines meghajtású autók értéke. Spanyolországban még van némi különbség a BEV-ek rovására, de ez fokozatosan zsugorodik. A felmérés készítői azzal magyarázzák a változást, hogy az autósok szerint az használt autók piacán megjelenő egyre újabb BEV modellek technológiailag fejlettebbek, mint a régebbi autók. A tisztán elektromos új és használt autók iránti kereslet is határozottan erősödik.
A 12 milliós flotta
A T&E szakértői szerint összességében a lízingcégek árpolitikája az öt évvel ezelőtti helyzetet tükrözi, amikor a villanyautók értékvesztése még valóban gyorsabb volt az átlagos autókénál. Nem mindegy hogyan viszonyulnak a lízingcégek az elektromos átálláshoz. A lízingcégeknek, amelyek általában bankok vagy autógyártók tulajdonában vannak, óriási a súlya az európai autópiacon. Ezért gyorsíthatják vagy lassíthatják az autózásban az elektromos átállást. A kontinensen együttesen 12 milliós flotta felett rendelkeznek és 2022-ben 22 százalék volt a részesedésükaz újautó-eladásokból – állapítja meg a T&E tanulmánya. A szervezet úgy látja, hogy lízingcégek túlárazó politikájukkal fékezik az elektromos átállást és ez még nem minden. Miközben a legnagyobb autógyártók lényegében elkötelezték magukat amellett, hogy 2030-ra teljesen felhagynak a hagyományos üzemanyaggal működő autók gyártásával, a lízingcégek túlnyomó többsége nem fogalmazott meg ilyen célt. A T&E szakértői szerint, ha a lízingcégek nem változtatnak, akkor kevesebb tisztán elektromos autó kerül a használtautó-piacokra. Ezért a szerényebb anyagiakkal rendelkező autósok nehezebben tudnak majd átállni az elektromos autózásra.