Változás a műszakin: ezentúl a fogyasztási adatokat is megnézik
A jövőben a valós fogyasztási adatokat is megnézik majd a műszaki vizsgán, de lehet nemet mondani. A WLTP-s adatok kaphatnak ezzel igazi konkurenciát.
Május 20-tól - azaz most szombattól - életbe lép a műszaki vizsgákra vonatkozó új szabályozás, amely egy uniós rendelet ír elő. Több jogszabály és módosítás vezet el a megoldáshoz. Az egyik legfontosabb előírás a következő:
Az időszakos vizsgálatok során 2023. május 20-tól kezdődően az (EU) 2021/392 bizottsági végrehajtási rendelet 10. cikk (1) bekezdésében meghatározottak szerint - a 2.5.1. és a 2.5.2. alpont kivételével - adatgyűjtést kell végezni.
Ez így elég iszonyatosan hangzik, leegyszerűsítve azt jelenti, hogy a 2021-tól nyilvántartásba vett hagyományos autóknál, valamint a hibrideknél a valós üzemanyag-fogyasztást, a villanyautóknál pedig az energiafogyasztást is megnézik a műszaki vizsgákon. Az autós ugyanakkor dönthet úgy, hogy megtiltja a fogyasztási adatok kigyűjtését.
Az adatokat az adott vizsgaállomás elküldi a közlekedési hatóságnak. Majd ezek az adatok mennek egy uniós nyilvántartásba éves rendszerességgel.
A szabályozás célja, hogy hogy a valós vezetési körülmények közötti adatokról legyen világosabb kép. A különböző előírások, mondjuk a korábbi NEDC- vagy a WLTP-ciklus szerinti mérések ugyanis minimum pontatlanok, gyakran távol vannak a tényleges fogyasztási számoktól. A műszaki vizsgás mérésekről érkező, az évek alatt óriásira duzzadó adatbázis viszont reálisabb képet adhat majd egy-egy autó fogyasztásáról.
A műszaki vizsgákon való változásokról, a fogyasztási adatok gyűjtéséről később részletesebb cikkel jelentkezünk.