A Wall Street-i tőzsdei elemzők túl ambiciózusnak tartják a Ford elektromos terveit.
A brexithatás miatt a brit piacon botladozó Ford az ígéri, hogy 2026-ban már 8 százalék EBIT rátát fog elérni az elektromos autók értékesítésén (az EBIT a cégek egyik nyereségmutatója, a kamat- és adófizetés előtti profitot mutatja, az adott üzletág, cég pénzügyi eredményességére utal). Ez az üzletág egyelőre masszívan veszteséges – írja a CNBC az ígéret fogadtatásáról szóló cikkében. A termelés a 2023-ra terezett 600 ezer autóról 2 millióra futhat fel.
Jim Farley, a Ford Motor vezérigazgatója szerint céljuk – a telepes autók piacán az elmúlt fél évben kialakult árcsökkenés ellenére – reális. Mindenki – a vásárlók, a gyártók és a kormányok is – azt akarják ugyanis, hogy ezekből az autókból minél előbb, minél több kerüljön az utakra. A cégvezetőt egyébként sok kritika érte azért, hogy a gyártó nem elég gyorsan halad az elektromos átállásban.
Nem tetszik a tőzsdei befektetőknek az sem, hogy idén várhatóan 3 milliárd dollár (több mint 1000 milliárd forint) veszteséget fog elkönyvelni a Ford a villanyautók gyártásán.
A matek úgy néz ki, hogy 2022-ben mínusz 40 negyven százalék volt a Ford profitrátája az elektromos autókon. Ezt 20 százalékponttal csökkentenék a termelés növelésével. További 15 százalékpontot a tervezés és a gyártás hatékonyságának javításával faragnának le. Nyernének tíz százalékpontot az akkumulátorok árán, végül további három százalékpontot még összegereblyéznének innen-onnan. Így jönne ki a már említett, plusz 8 százalékos mutató.
David Whiston, az amerikai Morningstart pénzügyi tanácsadó cég elemzője „feszesnek” tartja, hogy 2026-ra összejöjjön a nyolc százalékos EBIT mutató. Adam Jonas, a Morgan Stanley bank szakértője „őrülten magasnak”, Dan Levy, a Barclays bank elemzője „ambiciózusnak” minősíti. Utóbbi hozzáteszi ehhez, hogy szerinte sem ezt, sem a tervezett termelési mennyiséget nem fogják elérni.
A Ford részvényeit általában „tartásra” ajánlják az elemzők. Várakozásuk átlaga szerint a jelenlegi részvényenként 11,65 dolláros árfolyam 13,63 dollárra nőhet. A papírok értéke egyébként 75 százalékkal erősödött azóta, hogy Farley 2020 októberében az autógyártó vezérigazgatója lett.