Autós matek: a villanyautósok többet fizetnek kevesebbért

2023.05.30. 10:10

Az elektromos autók amerikai vásárlóinak egy része inkább „szerelemből” vesz elektromos modellt, ahelyett, hogy kihasználnák az autó legnagyobb előnyét, a viszonylag olcsó üzemeltetést.

Statisztikai hibahatáron túli összefüggés mutatkozik aközött, hogy milyen távolságot lehet megtenni egy elektromos autóval egy töltéssel, illetve aközött, hogy mennyit használják az autót – számolt be az amerikai Forbes gazdasági magazin az iSeeCars.com autós piactér felméréséről.

DSC02519

Miközben egy villanyautó átlagban 45 százalékkal drágább, mint egy tipikus hagyományos autó, a felmérés szerint 29 százalékkal kisebb távolságot tesznek meg vele a tulajdonosaik ugyanannyi idő alatt. Az úgynevezett "hatótáv-aggódást" (hatótávpara) az elektromos autók ismert hátránya, az egy töltéssel megtehető távolság korlátozottsága, továbbá a szellős töltőhálózat okozza.

A hatótávpara kevésbé szól arról, hogy a sofőrök attól tartanak, hogy ott maradnak a semmi közepén a lemerült akkumulátoros autóval – mondja Karl Brauer, az iSeeCars vezető elemzője. Inkább arról van szó, hogy ha valaki egy hagyományos benzines autóval útnak indul, akkor akárhová is tart, a környezetében biztosan talál egy benzinkutat, ahol néhány perc alatt megtöltheti autója tankját.

Amíg az elektromos autók nem fogják kínálni ezt a kényelmet ehhez hasonló áron, addig ez a hátrány korlátozni fogja a piaci keresletüket.

Sokba kerül a különbség kiegyenlítése

A kutatás készítői több mint 860 ezer 2020 után eladott autó adatait vették szemügyre. Ennek alapján azt találták, hogy egy hároméves elektromos autóval átlagosan 9059 mérföldet (több mint 14 500 ezer kilométer) tesznek meg a tulajdonosaik. Ezzel szemben egy tipikus belső égésű motorral ellátott autó 12,758 mérföldet (több mint 20 ezer kilométer) fut.

A kutatók azt is kiszámolták, hogy egy villanyautónak 440 mérföld (több mint 700 kilométer) hatótávot kellene tudnia ahhoz, hogy akkora távolságot tegyenek meg vele, mint egy hagyományos autóval. Ez 161 mérfölddel (majdnem 260 kilométer) több, mint amit a jelenleg az amerikai piacon megvásárolható elektromosok tudnak átlagosan. Ezt a hatótávot 2023-ban Amerikában csak a Lucid Air luxusautó tudta. Ennek az autónak az induló ára 2023-ban több mint 87 ezer dollár (30 millió forint).

Egy további számítás szerint minden egyes mérföld, amivel nő a hatótáv, évente 23 mérföld többlethasználatot eredményez. Ugyanakkor a tanulmányból az is kiderült, hogy 26,5 mérföldnyi extra hatótávolságért plusz 10 ezer dollárt (3,5 millió forint) kellene fizetniük az autó árában az autósoknak. Ha mindezt összeadjuk, akkor arra lyukadunk ki, hogy 60 ezer dollárba (20,8 millió forint) kerülne az a villanyautó, amellyel a hagyományos autók éves futásával azonos távolságot tennének meg tulajdonosaik. A jelentéshez mellékelt táblázat szerint négy Tesla-modell vezeti azt a rangsort, amely a legnagyobb éves futás alapján állítja sorrendbe az elektromos autókat. Az első helyen a Tesla Model X 341 mérföldes (548 km) hatótávú változata áll. Ezzel átlagosan 10 378 mérföldet autóznak a tulajdonosaik. Ennél lényegesen kevesebbet az ötödik helyen álló Hyundai Kona Electric-et használják. Ezeket 258 mérföldes (415 km) hatótávval árulják, és tulajdonosaik átlagosan csak 8260 mérföldet tesznek meg velük minden évben. A hatodik a Chevrolet Bolt EV 259 mérföldes (416 km) hatótávval és 7753 mérföldes használattal.