Már az abroncsok károsanyag kibocsátásával is kezdeni kell valamit
Minél nehezebb egy jármű, annál jobban koptatja a kerekein lévő abroncsot, és az elektromos autók pedig jóval nehezebbek, mint hagyományos társaik. A kopás azonban nem csupán bosszúság.
Az autóabroncsok gyártóinak lényegében újra ki kell találniuk termékeik gyártásának módját az elektromos átállás miatt – derül ki a Reuters összeállításából. Ahogy növekszik az elektromos autók használata, úgy rövidül az autóabroncsok élettartama, mert ezek az autók akkupakkjaik miatt nehezek. Ez a jelenség azt a képet is beárnyékolhatja, hogy ezek az autók kevésbé környezetszennyezők. Hogy a villanyautókhoz nem egyszerű gumit készíteni, kiderül a korábbi, az "Elektromos autóra gumit gyártani? A legnagyobb szívás!" című cikkünkből és videónkból.
A Reuters-cikk által idézett számítások szerint a villanyautók nagyobb tömegük miatt 50 százalékkal gyorsabban koptatják a gumikat, mint a hagyományos autók. Nem csupán arról van szó azonban, hogy emiatt több abroncsot használnak életciklusuk alatt, ami plusz költség az autósoknak és plusz teher a környezetnek. (Becslések szerint évente 2 milliárd abroncsot fogyasztanak el a világ autósai.)
Ahogy az úttal érintkezve kopnak a gumik, a lekopó rész parányi részecskékként a levegőbe kerül. A Michelin becslése szerint a világ útjain futó gumikról évente összesen hárommillió tonna ilyen anyag jut a környezetbe, további 3 millió pedig az utak felületének kopásából származik. Az abroncsgyártó tesztjei azt mutatták, hogy saját abroncsai esetén 200 ezer kilométerenként 1,5 kilogrammá áll össze ez a mikroszennyezés. Az olcsóbb - jellemzően kínai gyártmányú - gumikat is figyelembe véve a gyártók átlaga 3,6 kilogramm. A legrosszabb abroncsok 8 kilogramm kopási anyaggal szennyezik a környezetet ezen a távolságon.
Nincs olcsó megoldás a villanyautók nagyobb abroncsfogyasztására
A változás olyan hatással van az abroncsgyártó iparágra, mint egy vihar – idézte a Reuterst Gunnlaugur „G” Erlendssont, a brit Enso gumigyártó startup vállalkozás vezérigazgatóját. Ezzel arra utalt, hogy az elektromos autók terjedéséből fakadó probléma megoldása költséges fejlesztést igényel. Az Enso olyan abroncsokat kínál, amelyek egyharmaddal kevesebb káros anyaggal szennyezik a környezetet. A gyár vállalja termékei visszavásárlását életciklusuk végén.
Az autóabroncs-gyártásban vagy 200 összetevőt és vegyi anyagot használnak fel, amelyek forrása gyakran kőolaj. Az egyik legveszélyesebb ezek közül a 6PPD, amely a gumi repedezését hivatott mérsékelni. Ez a levegőbe kerülve antioxidáns hatású és károsítja az ózonréteget.
Várhatóan az Egyesült Államok Kalifornia állama lesz az első, amely kötelezni fogja az abroncsgyártókat, hogy keressenek alternatívát a 6PPD felhasználásra. Az EU-ban pedig az Euro 7 károsanyag-kibocsátási szabványa lesz az első olyan standard, amely a kerékabroncsokra vonatkozóan is tartalmazni fog előírásokat.
Pro és kontra
A fejlesztés legnagyobb kihívása az, hogy a gumiabroncsoknak egymásnak ellentmondó követelményeket kell teljesíteniük. Adam McCarthy, az European Tyre and Rubber Manufarcturing Association főtitkára szerint ezek a termékek kompromisszumot testesítenek meg. A könnyebb kezelhetőség, a kisebb zajkeltés,a kopásállóság és a tartósság között kell egyensúlyozniuk. Az egyik tulajdonság javítása a másik romlásával járhat.
Az Enso vezérigazgatója szerint a villanyautók terjedéséből fakadó kihívásra öt éven belül választ találhat az iparág, ám ez nem lesz olcsó mulatság. Az ágazat szereplői remélik, hogy az Euro 7 bevezetésével kiszorulnak a piacról a leggyengébb minőségű termékeket kínáló gyártók. A Michelin és a Continental a Reuters megkeresésére azt állította, hogy már jelenlegi fejlesztéseiknek is az az egyik célja, hogy tartósabb abroncsokat állítsanak elő. A Michelin saját adatai szerint 2015 és 2020 között öt százalékkal csökkentette a termékei kopásból származó károsanyag-kibocsátását. Az Enso vezetője egyetért a szakértőkkel abban, hogy nem lehet nullára levinni a kerékabroncsok okoztaa környezetszennyezést. Csökkenteni viszont lehet. Részben ezt a célt szolgálja termékeik visszavásárlási programja.