Elektromos átállás: a sor végén kullognak a japán gyártók
Bár a belső égésű motoros érában meghatározó szerepet töltöttek be, az elektromos átállás közeledtével egyre inkább megkérdőjeleződik a japán gyártók jövője az autóiparban. A Toyota eddig is hangosan ágált a villanyautók ellen, egy új kutatás szerint azonban a szigetország többi márkája is aggasztóan lemaradt villanyosítás tekintetében.
A The International Council on Clean Transportation a világ húsz meghatározó autógyártóját rangsorolta az elektromos átállás iránti elkötelezettségük és eredményeik szerint. A szervezet három kategóriában összesen tíz szempont vizsgált, az eredmények szerint pedig három csoportba osztotta a gyártókat: ezek a vezetők, az átállók és a lemaradók.
A vezető szerepkörben csupán két gyártót találunk: a Teslát (83 pont) és BYD-t (73). Előbbi összetett első helye szinte magától értetődő, ahogy a BYD erős szereplése sem meglepő: a kínai márka folyamatosan a villanyautók irányába mozdul, tisztán belsőégésű motoros modelleket pedig 2022 tavasza óta nem gyárt.
A mezőny túlnyomó többsége az átállók kategóriájába került. Az élmenőket 17 ponttal lemaradva a BMW (56) követi, majd a Volkswagen (53), Stellantis (50), Geely (48), Renault (47), Mercedes-Benz (45), General Motors (45), SAIC (44), Great Wall (38), Ford (38), Hyundai-Kia (38), és a Chang'an (36) következik.
Ami a japán gyártókat illeti, mindegyiket a vert mezőnyben találjuk. A Toyota a maga 30 pontjával csak az összetett tizenötödik helyet szerezte meg, de a Honda (28), és a Nissan (27) ennél is gyengébben szerepelt, a Mazdát még az indiai Tata is megelőzi, míg a Suzuki abszolút utolsóként 0 ponttal áll.
Régóta tudjuk, hogy a szigetország márkái – a Toyotával az élen – az akkumulátorokkal szemben inkább a kihívásokkal küzdő hidrogéntechnológia felé kacsingatnak, ám ennek súlyos ára van. Az elmúlt egy évben a japán gyártók részesedése például drasztikusan csökkent a kiemelkedő fontosságú kínai piacon.