1 044 000 000 000 forintot öntenek az egyik legspécibb villanyautóra
Az elmúlt hónapok arról szóltak, hogy az elektromos autókat gyártó amerikai statupok súlyos pénzügyi gondokkal küzdenek, ám befektetőik végre kaptak egy jó hírt is.
Az elektromos luxusszedánokat gyártó Lucid közölte, 3 milliárd dollár (több mint 1000 milliárd forint) friss tőkéhez jut a befektetőknek tett új ajánlatával – írta a CNBC. A pénz túlnyomó része egy szaúd-arábiai tőkealaptól jön. A hírre 6 százalékkal erősödtek a villanyautó-gyártó részvényei a tőzsdén.
Az elszámolás szerint a friss tőkéből 1,8 milliárd dollárt Szaúd-Arábia állami befektetési alapja (PIF) fektet a vállalatba egy speciális, az alapnak szóló részvénykibocsátás keretében. Az összeg többi részét új részvények nyilvános kibocsátásával szereznék meg, amely május utolsó napján indult. A PIF-nek 60,5 százalékos részesedése van a Lucidban.
Az új részvénykibocsátást úgy tervezték meg, hogy ez az arány ne változzon. Az autógyártó közleménye szerint a friss tőkét „általános vállalati célokra” fogják költeni. Ez részben tőkebefektetéseket jelent, részben az autók gyártását finanszírozó forgótőke bővítését. A cégnek egyébként 3,4 milliárd dollár készpénze volt 2023 március végén. Emellett 700 millió dollár hitelkeret állt rendelkezésére – derül ki a vállalat legfrissebb negyedéves gyorsjelentéséből.
A Lucid székhelye Kaliforniában van. Itt tervezik az autógyártó autóit, amelyeket a vállalat Arizona államban lévő üzemében állítanak elő. A cégnek egyelőre egy modellje van, az Lucid Air luxusszedán. Ez az autó az USA környezetvédelmi hivatala (EPA) adatai szerint is képes 840 kilométert megtenni egyetlen akkumulátor feltöltéssel. Csúcsváltozata ezer lóerős. Ára képességeivel összhangban 87400 dollárról (30 millió forint) indul.
A Lucid egyébként nagyon spéci technikát alkalmaz, erről a keddi Totalcar Híradóban kollégánk, Karotta is beszámolt.
A Lucid szedánjában lévő motor mindössze 31 kilós, a hajtásért felelő komplett rendszer - egyebek mellett motorral, inverterrel - együtt összvissz 74 kilós. A fejlesztésben pedig részt vett Pálfai Balázs magyar mérnök. A lucidos megoldás ál a jelenleg nem nagyon van érdemben jobb a piacon.