Az aksicsere új szintje: jönnek az "ATM-ek"
Vietnámban az akkumulátorállomásokkal oldanák meg a villanyboomot.
Vietnám városainak utcáin újfajta „ATM-ek”, csomagmegőrzőre hasonlító berendezések jelentek meg, amelyekben csereakkumulátorok vannak az elektromos robogókhoz - írta a Nikkei Asia pénzügyi portál az új szolgáltatást bemutató cikkében.
Az ezeket üzemeltető vállalkozás, a Selex Motors, amelyet az Ázsiai Befektetési Bank is támogat nem kisebb piacot célzott meg, mint a délkelet-ázsiai régiót elárasztó 240 millió robogó „villamosítását”. A cég emellett valódi, utcai használatra alkalmas motorokat kínál 1000 dollárnak (350 ezer forint) megfelelő áron. Az alacsony ár annak köszönhető, hogy a vevőnek nem kell megfizetnie az akkumulátor árát. Ezt az akkuk cseréje helyettesíti, ami megfelel az üzemanyagtöltésnek az ezzel járó kiadással.
A Selex üzleti modellje masszív alapokra épül. Elektromos járműveit elsősorban a e-kereskedelmi vállalatoknak és a csomagküldőknek, a Lazadának, a DHL-nek és másoknak értékesíti. Ezek a cégek kaptak az alkalmon, hogy kis befektetéssel és jól kalkulálható hosszú távú költséggel teljesíthetik azt az ígéretüket, miszerint csökkentik tevékenységük szén-dioxid-kibocsátását. A Selex azt állítja, hogy a Vietnámban és a szomszédos országban értékesített elektromos robogók 70 százalékával kompatibilisek az akkumulátorai.
A vietnámi startup vezérigazgatója Nguyen Nguyen, aki egy titkos légügyi kutatásokat végző laborban dolgozott, mielőtt céget alapított. Döntésében szerepet játszhatott, hogy munkájáról még feleségének sem számolhatott be. A cég befektetői között van a Schneider Electric Energy Access Asia, az ADB Ventures és a TouchstonePartners vietnámi érdekeltsége. A támogatók összesen 5,5 millió dollárt (1,9 milliárd forint) toltak aSelexbe.
A Selex versenytársai – amelyek szintén azon vannak, hogy kihasítsák a maguk részét a Vietnámban található 70 millió hagyományos motorkerékpár elektromos átállásából –, a Dat Bikie és a VinFast. Utóbbi Vietnám óriáskonglomerátuma, a Vingroup tagja.
Nguyen Nguyen elárult egy különlegességet, ami szerinte vállalkozása egyik motorja lehet. Vietnám azok között az országok között van, amelyek viszonylag gazdag nyersanyagkinccsel rendelkeznek az akkumulátorokban is használt ritka fémekből. Nagyon kevés ilyen ország van a világon. A nyersanyagok kitermelése és feldolgozása pedig felfutóban lévő iparág. Ez lendületet adhat az ország gazdaságának, ezen belül az elektromos járművek gyártásának.
A Selex vezetője abban bízik, hogy a vállalkozása három év múlva már nullszaldós lesz. A cég ezt megelőzően, két év múlva be akar törni a thaiföldi és az indonéz piacra. Mindkét ország gazdasága nagyobb, mint Vietnámé. A terjeszkedés nem lesz könnyű a hasonló szolgáltatás nyújtó vállalatokkal vívott versenyben.
Címlapkép: Koncz János