A tőzsde kegyetlen világában nem sokáig viselik el, ha egy vállalat gyenge eredményeket produkál.
Könnyen lehet, hogy szomorú sors vár az egyik legizgalmasabb elektromos autó fejlesztőjére: már a nyár első hónapjában törölhetik a Rivian részvényeit a Nasdaq 100 Indexből – írtaa Bloomberg híre alapján a Yahoo Finance. Annak ellenére, hogy a cég árbevétele 596 százalékkal emelkedett az idei első negyedévben, igaz, veszteséges maradt.
A tőzsdeindextől való búcsú lehetőségről először a JP Morgan Securities pénzügyi cég számolt be, arra hivatkozva, hogy a startup papírjainak értéke 90 százalékkal marad el korábbi csúcsától.
0,1 százalékos eredmény
Az indexből jellemzően a leggyengébben szereplő vállalatokat törlik, ha kapitalizációjuk (tőzsdei értéke) két egymást követő hónapban a Nasdaq 100-ban szereplő vállalatok teljes tőzsdei értékének 0,1 százaléka alá esik.
A Rivian éppen ezen az úton halad, miután április 28. és május 31. között a 0,1 százalékos határ alatttanyázott. Min Moon, a JP Morgan elemzője arra számít, hogy június harmadik hétvégéjén megtörténik az érzékeny búcsú. Az autógyártó helyének átvételére az ON Semiconductur félvezetőgyártó a legesélyesebb.
A Rivian első tőzsdei részvénykibocsátását 2021 novemberében tartották. A papír kereskedése kicsivel 130 dollár alatt nyitott, majd napon belül nagyot ugrott, mert a befektetők akkor még úgy látták, hogy a nagy autógyártók lemaradhatnak az elektromos átállásban, ami utat nyit startupok felemelkedése előtt.
A lelkesedést, azonban gyorsan kijózanodás követte és 2022 márciusában, négy hónappal a tőzsdére lépésután már 50 dollárt sem adtak az autógyártó papírjaiért. A visszaesés 2022 végén felgyorsult, és 2023 júniusára 15 dollárra esett a Rivian-részvények ára.
A Bloomberg szakértőinek értékelése szerint a befektetők azért hagyták az út szélén az autógyártót, mert az elmúlt év második felében megindult inflációt látva rájöttek, hogy az amerikai jegybank, a Fed emelni fogja alapkamatát. Ez megdrágítja a hitelköltségeket, ami csökkenteni fogja a Rivian izgalmas, de drága elektromos kisteherautói iránti keresletet. A vállalat idén márciusig csak alig több mint ezer autót szállított le 73 ezer dolláros (25 millió forint)indulóáron kínált R1T pickupjaiból.
A tavasz kezdetén majdnem harakirit követett el azzal, hogy visszamenőleges áremelést jelentett be azokra az autóira vonatkozóan is, amelyeket lefoglalózva megrendeltek jövendő vásárlóik. A lemondási hullám lehetőségét látva visszavonták ezt a tervet. A tőzsdei befektetők viszont nem értékelték a döntést. A foglalások 2018-as kezdete óta ugyanis 30 százalékkal nőttek az autóiparban az árak, így az a cég, amelyik nem tudja ezt érvényesíteni, reménytelen helyzetbe kerülhet az autópiacon.