A Ford vezetősége úgy gondolja, hogy az amerikai autómárkának túl sok európai kereskedője van. Azt persze el akarják kerülni, hogy a kevesebb kereskedő miatt kevesebb legyen a cég európai profitja is.
A Ford túlságosan kiterjedt kereskedőhálózaton keresztül értékesíti autóitól Európában, ezért a következőévekben át fogják alakítani ezt a rendszert – mondta a Martin Sander, az amerikai autógyártó európai személyautó- üzletágának vezetője az Automotive News Europe hírportál konferenciáján.
A Ford fokozatosan kivonul a kisautók és a kompakt autók piacáról Európában, hogy a crossoverekre és a SUV-kre koncentráljon. Ezeken az autókon ugyanis jóval magasabb profitráta érhető el, mint a kisebbeken. Ezzel párhuzamosan – a mennyiségi eladás visszaszorulásával – kevesebb dealerre van szükségük.
Az ideális kereskedői hálózat kisebb a mostaninál, de még mindig elég nagy ahhoz, hogy kiszolgálja vásárlóinkat Európa-szerte – mondta Sander. Egyes országokban már kialakult a dealereknek az a köre, amely megfelel ennek az elvárásnak, azaz a kisebb mennyiségű eladásoknak, máshol még van mit tenni.
Az átalakítás lényege, hogy áttérnek az úgynevezett ügynöki modellre az autókereskedelemben. Ebben kihagyják a nagykereskedőket, a kereskedő közvetlenül az autógyártó értékesítő partnere lesz, amely fix jutalékért végzi a munkáját.
A márka helyzete nem éppen fényes Európában – derül ki az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) statisztikájából. Míg 2006-ban még 8,2 százalékos piaci részesedéssel bírt, ez 2023 első harmadára 3,7 százalékra csökkent.