Kivasalják a Fordot a villanyautók

2023.06.28. 09:19 Módosítva: 2023.06.28. 09:19

Eléggé idegesítő lehet manapság a Ford Motornál dolgozni, miután a vállalat egymás után jelenti be  elbocsátási akcióit nem kímélve a mérnököket sem. Idén már a második hullámnál tartanak.

A Ford Motor megerősítette, hogy még az év közepe előtt újabb elbocsátások lesznek a vállalatnál – írta a CNBC. Ezúttal nem csupán fizikai és irodai munkákat végzőket küldenek el, hanem mérnököket is az autógyártó egyesült államokbeli és kanadai bázisairól. 

IMG 2457

Az indok a költségcsökkentés kényszere, amit alapvetően az elektromos autók szerényebb munkaerőigényével magyaráznak. A leépítés érinteni fogja a vállalat három nagy szervezeti egységét. Így a hagyományos belső égésű motorokkal felszerelt autókat gyártó Ford Blue-t, az elektromos autókkal foglalkozó Model e-t és a flottaszolgáltatást nyújtó Ford Prót. 

Az autógyártó szóvivője nem árulta el, hány embert akarnak az utcára tenni. A cég első negyedéves tőzsdei gyorsjelentésében az szerepelt, hogy 2023-ban 1,5 és 2 milliárd dollár közötti kiadás várható „elsősorban a munkaerő  elválasztásával és a beszállítói megállapodásokkal kapcsolatban”. Magyarán a kirúgásokkal és a szerződésbontásokkal kapcsolatban.

Két évvel ezelőtt, 2021-ben kétmilliárd dollárba került ez a fajta karcsúsítás, 2022-ben pedig 608 millióba. Tavaly augusztusban 3000 embernek mondtak fel Észak-Amerikában, idén 3800-nak Európában.

Jim Farley, a Ford vezérigazgatója korábban azt mondta, hogy a vállalat 7 milliárd dollárnyi költséghátrányban van egyes versenytársaival szemben. Ez a hatékonyság növelésével és elbocsátásokkal dolgozhatják le. A vállalat létszáma tavaly tízezer fővel, 173 ezerre csökkent – derült ki az autógyártó egyik közleményéből. A mostani elbocsátással párhozamosan a Ford értesítette egyes beszállítóit, hogy nem hosszabbítja meg a velük kötött  szerződését.

Nem a Ford az egyetlen vállalat, amelyt igyekszik hozzáigazítani a működését az autógyártás legújabb folyamataihoz. A General Motors és az USA-ban a Chrysler márkáit megöröklő Stellantis szintén karcsúsít. A GM idén 875 millió dollárt költött erre, a Stellantis 33,5 ezer egyesült államokbeli dolgozóját küldte el egy önkéntes kilépési programban.