A kínai kormány és az ottani autógyártók szövetsége hiába hozta tető alá 16 autógyártó megállapodását a „túlzott árkedvezmények” elkerüléséről.
Nagy csinnadrattával jelentették be, hogy a pekingi kormány és a Kínai Autógyártók Szövetségének kezdeményezésére tizenhat autógyártó egyfajta önkéntes árszabályozásról állapodott meg.
Bár a Tesla is aláírta az egyezséget, napokon belül megszegte a megállapodást, úgy tűnik, mégsem tud ezzel behozhatatlan előnyre szert tenni kínai versenytársaival szemben – derül ki az Investorplace befektetési szakportál beszámolójából.
A tizenhat vállalat, kínai részről mások mellett a kiemelkedő startupok, a Nio, a Li Auto és a Xpeng abban állapodott meg, hogy tartózkodik az „abnormális árazástól”. Magyarán nem kínálnak egymás alá durva árkedvezményekkel. A szakértők úgy értékelték az egyezség megkötését, hogy az autógyártók egy időre fegyverszünetet kötöttek az árháborúban. Ettől azt remélhették, hogy az autógyártó ágazat egészében növekedhetnek a profitráták, ami különösen a tőkeszegény startupoknak kedvező, amelyeknek minden fillér bevételre szükségük lehet tevékenységük finanszírozásához. Egy hét sem telt el és a Tesla bejelentette referenciaprogramjának felújítását. Az Insideevs villanyautós szakportál szabályismertetője szerint ezzel a Tesla a legkeresettebb autók, Model 3 és a Model Y értékesítését akarja támogatni.
A vásárlók 500 dolláros (több mint 170 ezer forint) árkedvezményt kaphatnak és három hónapon át ingyen próbálgathatják a cég FSD (Full-Self Driving) önvezető rendszerét, ha egy korábbi Tesla-tulajdonosajánlása alapján vásárolnak valamelyik modellből. Az ajánló tízezer hitelpontot kap, amit a cég gyorstöltő-hálózatán használhat fel autója akkumulátorainak feltöltésére. Bár a Model 3 és a Model Y továbbra is az elektromos autók piacának domináns autói, eladásaik elmaradnak a tervezettől. Mivel mindkettő ráncfelvarrás előtt áll, meg akarnak szabadulni a készletektől.
Megdorgálták a Teslát
A kínai autógyártók szövetsége azonban nem mutatott megértést ez iránt a szempont iránt. Kijelentette, hogy a Tesla újabb árkedvezménye sérti a kínai versenyszabályokat és az amerikai autógyártót törlik az árazással kapcsolatos megállapodásban részt vevő vállaltok listájáról. Sajátos módon reagál azonban ezekre a fejleményekre a tőzsde – derül ki az Investoplace összesítéséből.
Minden adu a Teslánál van, a Nio részvényei mégis erősödtek
Az amerikai vállalatot segíti, hogy a startupokhoz képest jóval nagyobb, a márkája jól ismert és népszerű. Ezért megteheti, hogy árengedményeket adjon az eladások ösztönzése érdekében. Ezzel növelheti termelését, ami javítja a mérethatékonyságot. A referenciaprogram ezen belül a legjobb módja a márkatudatosság erősítésének.
A kínai Nio eközben júniusban 10,7 ezer autót adott el, ami 17 százalékkal kevesebb a 2022. júniusi értékesítésnél. Ennek ellenére öt százalékkal nőtt részvényeinek ára. Az ellentmondásos fejleményre az AlixPartners tanácsadó cég előrejelzése ad választ. E szerint a kínai autógyártók adhatják el idén a hazai piacukon értékesített új autók több mint felét, ami először történhet meg az ország autóiparának történetében. Eddig olyan külföldi cégek voltak fölényben Kínában, mint a Toyota vagy Volkswagen.