Az új termékek piaci bevezetésének folyamatát olyan ábrával lehet leírni, ami egy dombra hasonlít. Az elektromos autók terjedése még a domb emelkedő oldalán jár, de közeledik az első nagyobb lejtő felé.
Napról napra jönnek a hírek az elektromos átállás aktuális helyzetéről. Egy részük a lendületes növekedésről, fejlődésről szól, számos beszámoló pedig arról, hogy komoly akadályokba ütközik a villanyautó-forradalom. Korai igazságot tenni, ez jelenleg nem is feladat.
Hogyan alakultak a Porsche eladásai?
Egy, a mértékadónak tartott amerikai Drive magazin cikke szerint az idei év második negyedének újautó-eladási adatai azt mutatják, hogy a hagyományos autógyártók értékesítésében, nem veszik át az uralmat az elektromos autók. Példaként az autópiacon kivételes szerepet betöltő Porschét hozza fel a cikk.
Az autógyártó szinte minden modelljéből több kelt el 2023 április-júniusában, mint 2022 második negyedében, a Taycan villanyautó azonban rosszul muzsikál.
A Porsche elektromos autójának eladásai az idei második negyedévben közel 900 autóval maradtak el az évvel korábbitól, ami 35 százalékos visszaesésnek felel meg.
Persze a Porsche nem tartozik az átlagos autók közém ezért ebből nem lehet általános következtetést levonni. Ugyanakkor a cikk szerint érdemes a gazdasági, üzleti folyamatok tükrében vizsgálni a kérdést.
Így kiderül, hogy a villanyautók eladásai az új termékek piaci bevezetésére jellemző, ismert jelenségbe ütköztek: abba, hogy a technológiai iránt érdeklődő és kellő anyagiakkal rendelkező vevők elfogyni látszanak, miközben az átlagautósok még nem jelentek meg a piacon. Ez magyarázhatja, hogy a Ford vagy a General Motors villanyautóinak eladásai sem meggyőzőek. Az új termékek elterjedésének első szakaszában az újítók jelennek meg a piacon, akik kevesen vannak. A következő lépésben jön az előbb említett csoport, a korai vásárlók előbbinél népesebb csapata. A harmadik fázisban pedig jön a fogyasztók többsége. A negyedikben ennek a csoportnak az a része, amelynek tagjai valamivel később reagálnak az újdonságra. Végül az ötödikben tűnnek fel a piacon a halogatók.
Kockázatos a villanyautók fejlesztése
Az elektromos autók esetén egyelőre még az is kérdéses, hogy sikerül-e elérni a harmadik fázist, a tömeges értékesítést, ugyanis az akkumulátorok gyártása szűk keresztmetszetet jelenthet. Ha felpörög az akkumulátoripar, akkor a termék legfontosabb nyersanyagából, a lítiumból viszonylagos hiány alakulhat ki, ami növelheti az akkuk árát. Eközben az autógyártók, például a Stellantis vagy a Porsche az alternatív üzemanyagok felé is kacsintgatnak. A zöldenergiával előállított "műüzemanyagok" használatának energiahatékonysága ugyan nagyon messze van a villanyautókétól, ám a belső égésű motorokkal felszerelt autók olcsóbbak, ami döntő lehet, amennyiben felpörögne a zöldüzemanyag-gyártás. Ezt ösztönözheti, hogy még évtizedekig az utakon lesznek a mai hagyományos autók, amelyeket nem ártana átállítani alternatív üzemanyagok égetésére.
A villanyautók fejlesztésének kockázataira az elmúlt hónapokban rámutatott, hogy számos gyártó elfogadta a Tesla töltőhálózatának (NACS) használatát. A Ford, majd a GM, a Rivian, a Mercedes és mások is ezt választották, ami egy csapásra nehéz helyzetbe hozta a másik - CCS - hálózatot.
Megkavarhatják a piacot az újfajta akkumulátorok is. A Toyota például néhány éven belül szilárdtest-akkumulátorokkal ellátott autókat akar kínálni, amelyek nagyobb kapacitásúak és gyorsabban tölthetők, mint a lítium-ion akkumulátorok. Hogy mibe fájhat ez egy új villanyautót vásárló vevőnek, arra egyelőre korai választ adni. Ami jelenleg biztosnak tűnik az az, hogy az átlagos autósok tömegesen addig nem váltanak az újfajta meghajtásra, amíg nem látják úgy, hogy meg tudják fizetni ennek az árát és nem okoz kényelmetlenséget nekik az elektromos autók használata.
Megosztottak a magyarok is
Magyarországon sincs egyértelmű támogatottsága a villanyautóknak - ez derül ki a Pulzus Kutató Totalcar megbízásából készült friss felmérésből.
Arra kellett választ adni, ha ugyanolyan paraméterekkel lehetne megvenni egy villanyautót, mint egy konnektoros vagy sima hibridet, illetve hagyományosat, akkor melyiket választanák a megkérdezettek. A villanyautók 20 százalékos eredményt értek el, a hagyományos meghajtásúak 28 százalékkal végeztek. A sima hibridek 19, konnektoros társaik 12 százalékos arányt képviselnek. Jelentős, 23 százalékos lett azoknak az aránya, akik nem gondolkodnak autóvásárláson.