Van egy olyan gazdasági mutató, hogy nyereség, és van a Tesla nyeresége, ami egy másik fajta vállalati mutató, mert nem csupán arról van szó, hogy egy autógyártó elér valamilyen profitot.
A Tesla második negyedéves tőzsdei gyorsjelentésében szereplő adatok önmagukban is figyelemre méltóak, ám nem ez a lényeg – véli Giles Parkinson, az elektromos autózással foglalkozó ausztrál Driven magazin alapító-szerkesztője.
Számok, oldalak
A Tesla árbevétele megközelítette a 25 milliárd dollárt, ami közel 50 százalékos növekedésnek felel meg. A nettó nyereség pedig az amerikai és nem amerikai adózási szabályok szerint 2,7, illetve 3,1 milliárd dollár lett. Emellett a Model Y volt a második negyedévben a legnagyobb számban eladott villanyautó a világon.
A teslás adatok szerint a nettó profitráta 9,6 százalék volt, ami jóval elmarad a 2022 második negyedéves 14,6 százaléktól. Ezt az új technológiák fejlesztésével és a beruházásokkal, gyárépítésekkel magyarázta a cég. A versenytársak elvileg dörzsölhetik a tenyerüket, hiszen úgy látszik, hogy a Tesla feláldozza profittermelő képességét a növekedés érdekében. Ez azonban csak az érem egyik oldala.
A másik az, hogy a Tesla a világ átalakuló közlekedésének új technológiáiban olyan újdonságokat nyújt, ami messzire vezet az autók fejlesztésétől és gyártásától. Ezért egészen másként kell tekinteni a vállalat pénzügyi adataira, mint amit azok közvetlenül mutatnak az autós szakíró szerint.
A látszat azonban a cikk szerint csal. Először is a cég még mindig nyereségesen állítja elő az elektromos autókat, ami versenytársairól nem mondható el. Másodszor, miközben a kínai gyártókat leszámítva a Tesla gyártja a legolcsóbban a villanyautókat a világon, nem ez az üzlet, amiben a nagy pénz van.
Bejöhet a sok lábon állás vagy sem?
Előfizetésért értékesített extrák, biztosítás, kibocsátási hitelek értékesítése más autógyártóknak, gyorstöltő-hálózat elérhetővé tétele egyéb márkák autóiainak és az önvezető technológia az, ami arra ösztönzi az elemzőket, hogy ne csupán a cég autóeladásait figyeljék. Adam Jones, a Morgan Stanley közgazdásza nemrégiben arra hívta fel a figyelmet, hogy a Tesla a jövő autóiparának minden szegmenségben megvetette a lábát az akkumulátorok beszállításától kezdve egészen a teljes önvezetés technológiájáig.
Ezen a téren rengeteg jóslat született. Tony Seba, a Stanford Egyetem professzora szerint a robotaxik és az autonóm elektromos autók lesznek a domináns terméket az autópiacon 2030-ra. Az Ark Invest kutatóintézet friss jelentésében azt jósolja, hogy az önvezetés lesz a legnagyobb hasznot hozó technológia a technikai fejlődés történetében.
Röviden, ha bejön Elon Musk számítása, hogy a Tesla képes lesz egy kézből kínálni az autózás új technológiájának minden ágát, akkor a vállalat pénzügyi adatait felesleges lesz a többi autógyártóéhoz hasonlítani. A nyereség több forrásból érkezhet. Ha azonban nem pont úgy alakul a jövő, ahogy azt a mai látnokok jósolják, akkor ballasztként lóghat majd a sok drága üzletág az autógyártáson.