A dízelüzemű autók évtizedek óta népszerűek Európában, de az új autóknál ez a trend már kezd lefele ívelni. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy idén júniusban már több villanyautót adtak el, mint dízelüzeműt.
Az európai autógyártók szövetsége, az ACEA által közzétett adatok szerint 2023 júniusában a tisztán elektromos autók piaci részesedése 15,1 százalék volt. Ez pedig 66,2 százalékos növekedést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest, amikor a villanyautók Európa újautó-piacának 10,7 százalékát uralták.
Viszont összességében még mindig a benzinüzemű modellek vezetnek 36,3 százalékos részesedéssel, amit a hibridek követnek 24,3 százalékkal. Így kerültek a harmadik helyre a villanyautók 15,1 százalékkal, a negyedik helyre pedig a dízelek kerültek 13,4 százalékkal.
A villanyautók térnyerése azonban nem egyformán valósult meg az összes uniós országban: Hollandia 90,1 százalékos növekedést ért el, a második és harmadik helyen Németország és Franciaország áll 64,4, illetve 52,0 százalékos növekedéssel.
Egy másik figyelemre méltó tendencia, hogy egyes uniós piacokon a plug-in hibridek részesedése az elmúlt egy évben ténylegesen csökkent, míg máshol drámainan nőtt: míg Németországban 39,2 százalékkal csökkent, addig Spanyolországban piaci részesedésük 51,7 százalékkal nőtt.
Viszont még mindig korai lenne teljesen leírni a dízeleket, ugyanis az általános visszaesés ellenére pár országban nőtt a piaci részesedésük. Ilyen ország például Románia, ahol 22,4 százalékkal nőtt a dízelek piaci részesedése tavaly júniushoz képest.
A villanyautók felfele ívelő eladásainak élén a Tesla Model Y van, ami az idei év első félév legnagyobb számban eladott járműve lett.