Augusztus 9-től Japán felfüggeszti minden olyan árucikk exportját Oroszországba, amely segítheti annak háborús erőfeszítéseit. Ez elsősorban az acélra, műanyagokra és elektronikai alkatrészekre vonatkozik, ám a tilalmi listán autók is szerepelnek.
A háború kezdete óta rengeteg külföldi vállalat függesztette fel az oroszországi termelését, köztük a legtöbb japán márka is, ám a forgalmazás nem minden esetben állt le teljesen. Főleg a tömegmárkák Kínában készülő modelljei találtak utat az országba, ahol a forgalmazók használtautókként helyezik őket forgalomba. A luxusautók (Ferrari, Rolls-Royce, stb.) elől sem sikerült elzárni a tehetős oroszokat, ezeket a modelleket általában az oroszokkal barátságos viszonyt ápoló országokban működő közvetítőkön keresztül sikerül importálni.
Az exportkorlátozás nem lesz érvágás, de bizonyára érezhető kiesést okoz a japán márkáknak, hiszen náluk jobban senki nem állt rá a hibridekre, és a nagyobb dízellel szerelt terepjárók és haszonjárművek is kelendőek voltak Oroszországban, igaz, a villanyautókkal valószínűleg egyik fél sem veszít sokat.
A nyugati, illetve japán és koreai márkák által hátrahagyott orosz piac így szabad prédája lett/lesz a kínai autógyártásnak (140 ezerre ugrott az exportjuk, a Geely pedig 88 százalékkal növelte az eladásait), mert bár a korábbi konkurencia híján a hazai márkák is egyre több vevőt találnak, technológiában versenyképtelenek, nyugati alkatrészek híján pedig a gyártási kapacitásaik is korlátozottak. A szankciók miatt negyedére esett az orosz újautópiac: a havi 100 ezres értékesítés 25 ezerre esett.
Anti Bajkál-túrájáról itt olvashatsz.