Egy kanadai autós, Dalbir Bala saját tapasztalatai alapján arra jutott, hogy az elektromos autózás még nem az igazi – derül ki az amerikai Fox Business riportjából. Persze ez nem jelenti azt, hogy minden elektromos autónál felmerülnek ezek a problémák, csak egy példa arra, hogy mivel szembesülhetnek esetlegesen a villanyautósok.
Egy Ford F150 Lightning elektromos kisteherautót vásárolt 2023 januárjában, nem volt olcsó mulatság. Ára 115 ezer dollár (40 millió forint) plusz áfa volt. Elmondása szerint részben a munkája végzéséhez van szüksége autóra, részben szabadideje eltöltéséhez, ami főként hétvégi háza felkeresését és némi horgászást jelent. Emellett környezetbarát autót akart venni.
Az autóvásárlás után azonban nagyon hamar szembejöttek vele az elektromos autózás velejárói. Két töltőt kellett telepítenie, egyet a házában, egyet a munkahelyén. Ez tízezer dollárjába került (3,5 millió forint). Lakásának teljes elektromos rendszerét hozzá kellett igazítania az új terheléshez, amiért 6 ezer dollárt fizetett (2,1 millió forint).
Minden összejött
Nem sokkal később volt egy kisebb balesete. Bevitte az autót a szervizbe, hogy kijavítsák az első lökhárítón a világítást. Ezt követően az autó hat hónapon át dekkolt a Ford a műhelyben, és a gyártó nem is válaszolt panaszos e-mailjeire és telefonhívásaira. Az igazi nagy kaland azonban ezt követően kezdődött, amikor Bala családostól elindult a lakóhelyétől 2200 kilométere lévő Chicagóba. Menet közben először gyorstöltőt használt, ami többe került, mintha benzint vett volna. A 90 százalékos töltöttségű akkumulátorokkal 350 kilométert tudott megtenni.
A második megállónál lévő töltő nem működött. A hibabejelentésre megadott telefonszám süket vonalat adott, kerestek egy másik töltőpontot, ami szintén üzemen kívül volt. Ekkor már késő délutánra járt az idő, úgyhogy ideje volt valamilyen tartalék terven gondolkodni. A szerencsétlen villanyautó-tulajdonos végül behajtott egy Ford-szervizbe, ott hagyta az autóját és az út hátralévő részét egy a szerviztől kölcsön kapott benzines autóval tette meg. Hazafelé visszacserélte az autókat.
Bala arra a következtetésre jutott, hogy elektromos autóját a mai körülmények között legfeljebb lakóhelyén, városi forgalomban használhatja. Vigyáznia kell, nehogy koccanjon, mert az újra sok hónapos szervizeléssel járhat.