Dörög az ég néhány autógyártó felett, de nem érdemes menekülni
A legnagyobb amerikai autóipari szakszervezet, az UAW tagjai még a nyár vége előtt döntenek arról, hogy sztrájkkal adjanak-e nyomatékot bérköveteléseiknek és egyéb elvárásaiknak.
Régi emlékeket idéz fel Jim Cramerben, az CNBC tőzsdei befektetési szakértőjében az a lehetőség, hogy a legnagyobb amerikai autóipari szakszervezet, az UAW tagsága sztrájkba léphet a General Motors, a Ford és a Stellantis egyesült államokbeli üzemeiben – írta a hírportál. Négy évvel ezelőtt sem maradt el a munkabeszüntetés, amikor az idén szeptemberben lejáró kollektív szerződésről tárgyaltak az autógyártók vezetőségeivel.
Shawn Fain, az UAW év elején megválasztott, harcias vezetője nemrégiben a közösségi médiában közzétett videójában színpadiasan széttépte a Stellantis ellenajánlatát a szakszervezet követeléseire. Emellett világossá tette, hogy készek sztrájkkal nyomatékot adni elvárásainak a következő négy évre szóló kollektív szerződés vitájában. A munkabeszüntetésről augusztus utolsó hetében szavaznak a szakszervezet tagjai.
Cramer úgy véli, hogy a tőzsdei befektetőknek ennek ellenére nincs okuk arra, hogy pánikszerűen elkezdjenek szabadulni autópari részvényeiktől. Bár a sztrájk dollármilliárdos kárt fog okozni a cégeknek, ez egy egyszeri kiadás, ami jó eséllyel a következő években nem terheli majd újra a büdzséjüket. Vélhetően számoltak ezzel a költséggel, így tudják, honnan teremtsék elő a fedezetét.
Emellett ahogy a múltban, úgy várhatóan idén is beavatkozik majd a szövetségi kormány a felek lecsillapítása érdekében. Az autóipar olyan nagy súlyt képvisel az amerikai gazdaságban, az autógyártás és ezzel összefüggésben az autókínálat olyan nagy hatással van az amerikaiak közérzetére, hogy az ország mindenkori vezetése nem nézheti tétlenül a munkaügyi konfliktusok elfajulását az ágazatban.
Cramer emellett felhívja a figyelmet arra, hogy aki most adja el autópari részvényeit, az vélhetően ezzel realizálja a veszteségét. A papírok ugyanis az elmúlt hetekben már átestek egy eladási hullámon, így jócskán veszítettek értékükből. A Ford részvényének árfolyama 23 százalékkal marad el júliusban elért csúcsától, a GM papírjai 19 százalékot veszítettek értékükből július közepe óta, a Stellantis részvényei 13 százalékkal gyengültek augusztus első két hetében. A megállapodásról annyit azért már most is tudhatunk, hogy nem fogja tartalmazni az UAW radikális követeléseit, amelyek durván csökkentenék a cégek értékét. Már csak ez az alkuk természete.