A történelemhamisítás mindig bűzlik, de ebben az esetben legalább egy V8-as motorban boldogan elégetett magas oktánszámú benzintől.
A Lotus már a Geely szárnyai alatt egyszerre gyártja utolsó belsőégésű autóját Emira néven a Toyota V6-os, illetve az AMG négyhengeres hajtásláncával. Csúcsterméke viszont az elektromos Evija, ami 1,680 kilót nyom. Ezek mellé jött a limitált Type 66, ami egy Can-Am versenyautó, amit 1970-ben nem építettek meg.
A Lotus idén 75 éves, a Type 66 pedig csak rajz formájában létezett eddig. A gyár szerint ha elkészülhetett volna az 1970-es évadra, Emerson Fittipaldi ült volna a volánjánál.
Szemben a fémből kézzel gyártott karosszériájú Can-Am autókkal, mint a korszak McLarenjei, Porschéi, Lolái, valamint egyéb kisebb nevezői, a Lotus Type 66 karbon karosszáriával készül, így egy fokkal biztonságosabbnak mondható, mint az eredeti big block V8-asokkal szerelt szárnyas szörnyetegek.
Colin Chapman 1/4-es és 1/10-as arányú rajzokon vázolta fel, hogy nézne ki a Lotus Can-Am versenyautója, ha 1970-ben nem fókuszálnak kizárólag a Forma-1-re.
A nyomórudas V8 830 lóerőt ad le 8,800-as fordulaton, valamint 746 Nm nyomatékot 7,400-nál. Klasszikus recept, bár a hengerűrtaralomról egyelőre nem beszélt a Lotus.
Mivel eltöltöttek a forma aerodinamikai optimalizálásával úgy ezer munkaórát, a Type 66 240 km/h környékén 800 kilónyi leszorítóerőt termel.
Könnyebb lesz vezetni, mint az eredeti versenyautókat, hiszen modern EPASS motorsport szervokormánnyal, szekvenciális váltóval és a lefulladást gátló kuplunggal, verseny ABS-szel és egyéb modern biztonsági rendszerekkel szerelik.
Annyit érdemes még tudni róla, hogy gyorsabb, mint egy kurrens GT3-as versenyautó. Mondjuk bő 300 lóerős extrával és ilyen súllyal ez nem nagy mutatvány.
Ez is egy új Lotus, meg az elektromos SUV, a Eletre is. Ilyen világban élünk.
Kaliforniában mutatták be, összesen tíz készül. Ára bő 1 millió font, vagyis 450 millió forint, az extrák nélkül.
Ha megcsinálta volna a Lotus már 1970-ben, akkor a roppant sikeres Type 72 Forma-1-es vázára épült volna a Lotus Can-Am.
Nem bonyolult az utastér, az órák pedig természetesen a Smith katalógusából jöttek. Biztos jó játéka lesz annak a tíz szerencsésnek, aki vehet egyet.