Az elektromos autókat gyártó kínai márkák vették maguknak a bátorságot, hogy jelenlétükkel uralják a müncheni IAA autókiállítást, Európa egyik legnagyobb felhajtással kísért autóshow-ját.
Az idei müncheni autókiállításon a korábbinál jóval nagyobb standokkal jelentek meg a kínai villanyautó-gyártók – derül ki a CNBC tudósításából.
Cégalapítások sorozatban
Az elektromos autók korszakát jelképezve olyan ismert autómárkák képébe dobnak kesztyűt, mint a BMW vagy a Ford. Az óriási standok mellett nagy felhajtással kísért sajtótájékoztatókkal és autópremierek bejelentésével hívják fel magukra a figyelmet és jelzik, hogy helyet kérnek az európai autópiacokon.
Kínában, a világ legnagyobb villanyautó-piacán az elmúlt években nagyon sok új elektromosautó-gyártó jött létre, nem kis részben az ágazatot segítő állami támogatásoknak köszönhetően. A piac bővülése azonban lelassult, miután a kínai fogyasztók pénztárcája nem nyílt meg úgy a koronavírus-járvány után, ahogy a szakértők várták.
Eközben Európa autópiacai vonzónak látszanak az eladási lehetőségeket kereső kínai autómárkáknak. Ha a kínai villanyautó-gyártók növelni akarják eladásaikat, akkor az európai piac kínálja ehhez a legjobb lehetőséget
– mondta Daniel Roeska, a Bernstein Research tanácsadó cég kutatási elemzője.
Az EU-s elhatározás, miszerint 2035-től nem lehet majd belső égésű motorral felszerelt autót fogalomba hozni, további érv az európai villanyautó-piac várható gyors bővülése mellett. Végül a helyi európai gyártók viszonylag lassan reagáltak a nagy elektromos átállás fellendülésére, így kínai versenytársaik lépéselőnyben vannak.
Jön a C10 és a Seal
Az IAA első napján a hangcsoui központú Leapmotor adta meg a kezdőrúgást a nagy versenyben. A cég bejelentette, hogy jövőre piacra dobja Európában C10 SUV-jét.
A következő két évben öt modellel akarnak megjelenni a világpiacon. A BYD a 45 ezer eurós (17,2 millió forint) árról induló Seal elektromos szedánjával „támad” Európában. Ez alig kerül többe, mint a Tesla ferde hátú Model 3 típusa a maga 43 ezer eurós árával. Az Xpeng autógyártó bővíteni fogja kínálatát 2024-ben.
Vannak márkák, amelyeknek sikerült
A kínai cégek előtt álló legnagyobb kihívás nem technikai, hanem marketingjellegű. Márkáik ugyanis ismeretlenek az európai autósok számára. A márkanév-építés nagy feladat, de nem megoldhatatlan, ha kellő összeget hajlandóak költeni erre – mondta Peter Richardson, a Counterpoint Technology Research kutatóintézet elnökhelyettese.
Szerinte nem is olyan régen a két dél-koreai márka, a Kia és a Hyundai ugyanezzel gonddal nézett szembe. Néhány évtized alatt azonban elfogadott márkát tudtak építeni Európában.