60 éve tökéletes az Aston Martin DB5, James Bond nélkül is
David Brown 1947-ben vette át az Aston Martin és a Lagonda irányítását, ám a már olasz formatervű, vagyis Carozzeria Touring Superleggera konstrukciós DB4-re így is 11 évet kellett várni. A legnagyobb dobás viszont a négyliteresre hízlalt Marek sorhatossal ajánlott utód, az 1963-ban bemutatott DB5 lett.
Frankfurtban debütált, az exkluzivitásról pedig csak annyit, hogy három év alatt mindössze 887 darab 2+2-es, 123 kabrió és 12 egyedi shooting brake készült, miközben a brit autóipar csak 1963-ban 1,8 millió autót gyártott.
Sokat segített persze, hogy a DB5-öt választotta az EON Productions is a 007-es ügynök, vagyis Sean Connery autójának. James Bond azóta sem bír szabadulni a kötelező DB5-ös jelenetektől.
Sean Connery saját DB5-öse eredetileg fekete volt, majd átfestették a klasszikus Snow Shadow Gray ezüstjére. Eközben Federico Formenti karosszáriája igazán szép Caribbean Pearl metálban, vagyis kékben is.
A Beatlesből Sir Paul McCartney és George Harrison választotta a DB5-öt, de Mick Jagger sem érte be kevesebbel, azóta pedig minden valamirevaló autógyűjteményben kötelező elem.
Holott a lemezek alatt a DB5 igazából viszonylag régi technika. A motor mellett a nagy újítás a ZF ötsebességes váltója volt, ami jobban bírta a hathengeres nyomatékát, mint a korábbi négygangos angol szerkezet.
Ma nehéz kérdés, hogy a DB4 GT vagy a DB5 a kívánatosabb. Érdemes hát mindkettőt beszerezni. Esetleg egy DB4 GT Zagato még elférhet mellettük.
Két ajtó, négy ülés, elektromos ablakok és rendelhető légkondi, valamint a végsebesség 240 km/h környékén. 1963-ban ez igen erős ajánlatnak számított, de nem volt rossz '64-ben sem.
Most a DB12-nél járnak, az Aston Martin GT csúcsmodelljei pedig továbbra is tudják, amit ebben a műfajban érdemes. David Brown egyébként 1972-ben adta el a céget jelképes összegért, miután csődhelyzetbe került.
Egész más az üléspozíció, mint egy modern sportautóban, a fakarimás kormánykerék pedig óriási. Hátul merev tengely tekercsrugókkal, elől pedig 282 lóerő.
180 mph-t sosem ment, ám a 150 mérföld per óra is huszáros annak fényében, hogy vadiúj autókat ennél lassabbra is limitálnak manapság. Az elmúlt hatvan évben nem a túlszabályzás volt az emberiség legnagyobb prioritása.
Az eredetileg lengyel származású Tadek Marek 3,7-es DOHC hathengerésből 3,995 köbcentis, tehát négyliteres verziót fejlesztettek a DB5-be, így lett majdnem 300 lóerő a vége három SU karburátorral.
Az első DB5-ök Newport Pagnellben készültek, 2020-ban pedig az Aston Martin és az EON Productions létrehozott 25 James Bond replikát, melyek sosem kaphatnak rendszámot. Egy eredetivel tehát jobban járunk.
Nincs mese. A brit technikának nagyon jót tett az olasz dizájn, mivel az olasz dizájn bármilyen technikának nagyon jót tesz. Federico Formenti, Carozzeria Touring, Aston Martin, köszönjük szépen, immár hatvan éve.