Az Egyesült Államokban már megállt koronavírus-járvány utáni bajokhoz köthető drágulás. Sőt kicsit vissza is csúsztak az árak.
Sok éve először fordul elő, hogy csökken az új autók ára az Egyesült Államokban – írta a Jalopnik hírportál. Emellett a kereskedők újra az autóvásárlásra ösztönző kedvezményekkel kecsegtetik az autósokat.
Az értékesítési árak 50 ezer dollárnál (18,4 millió forint) érték el a csúcsukat, és jelenleg is nagyjából 25 százalékkal magasabbak, mint 2020 előtt, amikor a koronvírus-járvány szétzilálta a beszállítói láncokat és chiphiányt okozott. A pozitív változás oka éppen ennek a problémának a jelentős enyhülése, illetve a magas árakhoz köthető gyenge kereslet.
A Cox Automotive piackutató cég szerint az Egyesült Államok autókereskedőinél januárban 1,75 millió autó volt a raktárakban, ami júniusra 2 millióra emelkedett. Egy évvel ezelőtt csupán 1 millió autó porosodott a depókban. A dealereknek átlagosan 56 napra elegendő készletük van. Ahogy az árak csökkennek, a kereslet erősödni fog és valahol létrejön egy új egyensúly. Ez nyilvánvalóan nem azt jelenti, hogy az árak visszatérhetnek a pandémia előtti szintjére.
A nagy készletek különösen igazak az elektromos autók esetén. Ezekből átlagosan 103 napra elegendőmennyiség vár eladásra. A villanyautók ára az átlagosnál jobban mérséklődik. Például a Tesla modelljeinek átlagára júliusban az egy évvel korábbi 62 272 dollár (23 millió forint) helyett 55 106 dollár (20,3 millió forint) volt és a nyár közepe óta az autógyártó tovább mérsékelte a Model S és a Model X árát. Emellett több gyártó szintén jelentősen csökkentette az árait. Például a Land Rover modelljeinek átlagára 7000 dollárral (2,6 millió forint) zsugorodtak január és július között. A Mercedesek 2,2 ezer dollárral (810 ezer forint) lettek olcsóbbak fél év alatt.