Német közlekedési miniszter: védővámok helyett versenyképes autókra van szükségünk

2023.09.27. 09:15

Egyre több iparági szakértő és politikus gondolja úgy, hogy Európa autóipara számára komoly veszélyt jelentenek az egyre gyorsuló ütemben érkező kínai gyártók. Utóbbiak a kedvező kínai piaci környezetnek hála átlagosan 20 százalékkal olcsóbban tudják árulni elektromos modelljeiket az öreg kontinens őshonos gyártóinál, melyeknek nem tetszik a hirtelen jött konkurencia.

Az európai törvényhozók egy része védővámokkal és különadókkal védené az itteni járműipart: az Európai Bizottság nemrég vizsgálatot indított a kínai villanyautók jelentette piaci veszélyt illetően, míg Franciaország a villanyautókra járó állami támogatás feltételeit készül szigorítani úgy, hogy abból kiszoruljanak a keleti gyártók.

DSC05601


Mindezekkel élesen szembenálló véleményt fogalmazott meg Volker Wissing német közlekedési miniszter: „Alapvetően nem tartom sokra a piaci védőfalak emelését. Ma az autóipart zárjuk körbe, holnap a kemikáliákat, és minden egyes lépéssel egyre szegényebbé tesszük a Földet. Versenyképes villanyautókat kell készítenünk Németország és a világ számára." – mondta. Wissing szerint tehát védővámok helyett országa autóiparának fel kell vennie a kesztyűt a kínai gyártók ellen, jelenleg pedig valóban ez tűnik az egyetlen lehetséges útnak.

Bár a keleti termékeket érintő védővámok és különadók, valamint az elektromos átállás mesterséges lassítása rövid távon jelentős bevételeket hozna az európai gyártóknak, idővel számukra is komolyan visszaütnének ezek az intézkedések.

Ha Európa valóban mesterségesen gyengíti fogja a kínai autók versenyképességét, minden bizonnyal Kína is hasonló intézkedésekkel válaszol majd. Márpedig a világ legnépesebb országa egyszerűen túlságosan fontos piac a nagy európai gyártók számára, hogy ilyesmi kifizetődő legyen.

Mindezek mellett ha az európai autóipar a védővámok és különadók miatt nem kényszerül rá versenyképes termékek előállítására, autóik idővel szinte eladhatatlanok lesznek Európán kívül.

Némileg más okból, de Kína politikusai is hasonló állásponton vannak: szerintük az Európai Bizottság nemrég indított vizsgálata „színtiszta protekcionizmus, mely súlyosan megzavarja és torzítja a globális autóipart és ellátási láncot, Európát is beleértve."

A megoldás a kínai példa követése lehet: más országok termékeinek mesterséges ellehetetlenítése helyett a hazai ipar támogatása hozhatja meg a kívánt eredményt.