Kína ledózerolná Európa autóiparát, a politikának kell közbelépnie?

2023.09.17. 12:18

Európa gátat szabna a kínai villanyautók térnyerésének, legalábbis az ígéretek megszülettek és úgy néz ki, hogy a németek már döntöttek is. Egy sor szigorú lépés jöhet. Egy biztos, hogy a verseny fokozódni fog.

A világpiacot elárasztják az átlagosnál olcsóbb kínai elektromos autók, az árakat mesterségesen tartják alacsonyan azzal, hogy a pekingi kormány támogatja a villanyautó-gyártást.japanese-carmakers-face-a-reckoning-moment-as-byd-enter-their-ho

Ezért az Európai Bizottság vizsgálatot indít annak kiderítésére, hogy ez miként befolyásolja az elektromos autók piacát – jelentette be a napokban Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke.

Forrás: Bloomberg / Getty Images
Forrás: Bloomberg / Getty Images

A tagállamok kormányai üdvözlik a döntést, ám a Reuters részletes összefoglalója szerint a szakértők óvatosabbak.

Laurence Boone, a francia kormány Európa-ügyi minisztere: Nem hagyjuk, hogy a piacainkat elárasszák a túltámogatott villanyautók, amelyek veszélyeztetik a cégeinket, ahogy az a napelemekkel történt.

A tárcavezető arra utalt, hogy Európa napelemgyártóit olcsóbb termékeikkel kiszorították a világpiacról kínai versenytársaik.

Kemi Badenoch, brit kereskedelmi miniszter a következőt mondta: 

Ez a lépés rávilágít arra, milyen nehézségekkel küzdenek az európai országok beszállítói láncaik fenntartása terén. Arra van szükségünk, hogy autóiparunk túlélje az elektromos átállást és tovább virágozzék.

Matteo Salvini, Olaszország közlekedési minisztere arról beszélt, hogy a saját pártja, a A Liga évek óta ostorozza ezt a jelenséget. Közölte: 

Európa csak most ébredt fel. Zavarodottak voltak, hozzá nem értők vagy cinkosak?

A kínai nyomulás Németországot, azon belül is a német autóipart érintheti érzékenyen. Olaf Scholz német kancellár azonban a müncheni autókiállításon tartott beszédében megköszönte a német autóiparnak az elektrifikáció érdekében tett erőfeszítéseit – amelyeket mint tudjuk, nyers kényszer hatása alatt tettek – és „kétségbevonhatatlannak” nevezte az iparág német szereplőinek globális versenyképességét.

Felmondta az ilyenkor szokásos bölcsességet, mely szerint a nyolcvanas években a japán autógyártók térhódításától rettegtek sokan, alaptalanul, húsz évvel később a koreaiaktól, szintén alaptalanul, most pedig a kínaiakon a sor, az eredmény pedig ugyanaz lesz  - idézte a német politikust Kovács Krisztián, a Concorde Értékpapír Zrt. szakértője a cég blogján és a Forbesban megjelent írásában.  

Scholz szavai arra utalhatnak, hogy Németország már döntött. Felveszik a kesztyűt a kínai protekcionizmussal és központosított iparfejlesztéssel szemben. Az autóiparban le fog csökkenni a piaci mechanizmusok szerepe, és fel fog erősödni az állami fejlesztéspolitikák jelentőség. Németország pedig megelégelte, hogy uniós szinten harmonizált, bürokráciavezérelt szabályozással nehezítsék meg a még társadalmi stabilitás szempontjából is kritikus fontosságú autóipar stratégiai pozícióit.

A német VDA autóipari szövetség a szabad, korrekt, szabályalapú nemzetközi kereskedelem híve. Figyelembe kell venni a versenykorlátozásból fakadó gondokat és a kínai kormány lehetséges ellenintézkedéseiből fakadó gondokat is. A brüsszeli és a berlini hatóságoknak olyan szabályokat kell hozniuk, amelyek segítik az autóipar fejlődését.

Van, aki távolságtartóbb

Sigrid de Vries, az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) igazgatója, aki elefántnak vagy sárkánynak nevezte Kínát a mostani autópari nyomulása miatt. Beszélt arról is: a jelentős elektromosautó-import az elmúlt időszakban hatást gyakorolt az európai autógyártók piaci részesedésére. Az amerikai villanyautó-támogatás is hátrányos helyzetbe hozza az európai exportőröket. Az Európai Bizottság tervezett vizsgálata jó irányba tett lépés a féloldalas helyzetek kezelésére.

Kingsmill Bond, az amerikai Rocky Mountain Institute kutatóintézet vezető elemzője szerint a kínai kormány éppen most szünteti meg a támogatásokat, ám ennek ellenére csökkennek az árak. A kínai villanyautók azért olcsóbbak versenytársaiknál, mert Kína a világ feldolgozópari központja és ennek szellemében húsz éve támogatja kritikusan fontos iparágait. Az amerikai Citigroup (Citi) bank elemzésében azt írta, az uniós vizsgálat ugyan várhatóan hosszú ideig fog tartani és hatásai bizonytalanok, de úgy tűnik, rá fog mutatni a kínai autógyártók jelenlétéből fakadó kockázatra. Ezért a kínai cégek vélhetően óvatosabban, kevésbé agresszív árakkal fognak nyomulni az európai piacon, ami csökkentheti a helyi autógyártókra nehezedő nyomást.

Vám? 

Aj Bell, a Danni Hewson pénzügyi szolgáltató cég vezető elemzője arról beszélt, hogy a korrekt piaci környezet biztosítása az európai autóipar létérdeke.

A nyugati országok és Kína romló kapcsolatainak tükrében nem lehetnénk meglepve, ha az EU vámokat vetne ki a kínai villanyautókra 

- tette hozzá. A küzdelem a jövő technológiáinak uralásért– legyen szó az elektromos autókról, a mesterséges intelligenciáról, a megújuló energiáról – öldöklő lesz a következő években.

A Concorde szakértőjének kommentárja szerint ugyanakkor Olaf Scholz fellépése azt jelzi, hogy az autóipar túlélésének tekintetében már nem óhajtanak hülyét csinálni magukból, mert az politikailag is életveszélyes. Az EU területén kívülre, a gyártásra is kiterjedő környezetvédelmi tanúsítványok feltételei, a balesetbiztonsági előírások, a típusbizonyítványok, a forgalmazási engedélyek kiadásának rendszere, a reciklikálás részletes szabályainak alakulása, azaz maga az uniós autóipari szakpolitika mostantól a német autóipar csőre töltött fegyverei lesznek a Kínával folytatott versenyben.

Az uniós "hadüzentet" érdemes a helyén kezelni. Bár az európai autógyártók a kínai támogatásokra hivatkozva, de valójában az egyre kiélezettebb versennyel van problémájuk.

témával kollégánk, Karotta is foglalkozott a legutóbbi Totalcar Híradóban.  (A vonatkozó rész 5 percnél kezdődik, de érdemes megnézni a teljes adást.) Kiderül belőle, hogy nemcsak a kínai autók jönnének Európában, hanem innen is megy oda sok modell. Ráadásul egy európai modell ára nagyon más az ottani piacon, mint az európain.