1997-ben Norvégiában, a Saab ötvenedik születésnapjára Per Ekstrøm, egy korszakos zseni építette a 2+2-es kétajtós prototípust, 2,3-as Turbo alapokra. A Saab EX a gyár és a norvég hatóságok jóváhagyásával készült, így ma is egy teljesen legális, hivatalosan négyszemélyes coupé. Vasárnap a Bonhams árverezi el Belgiumban, kár lenne hát késlekedni.
Az évfordulós projekt úgy indult, hogy a Saab trollhattani gyára Oslo mellé küldött egy Saab 900 II karosszériát. A coupé megépítése 3000-4000 órát emésztett fel még úgy is, hogy profik csinálták. A forgalmija szerint pedig az EX egy 1987-es Saab 9000CC. Annyi biztos, hogy csak Saab alkatrészekből készült, motorja pedig a 220 lóerős 2,3-literes Turbo.
A csomagfedelet a 900 kabrió üvegével módosították, a tető vonala pedig hét centivel került alacsonyabbra. Eltüntették a zárat és áthelyezték az üzemanyagbetöltő nyílást is, míg a sárhányók a CS 9000-ről érkeztek. Természetesen a nyomtáv is szélesült, hiszen az EX arra a kérdésre próbált válaszolni, hogy mi lenne, ha a Saab takarója messzebbre érne egy kicsit.
Meanwhile in Zoute 👀 #Bonhams pic.twitter.com/d81Big9pll
— Oli Hughes (@AutoBant) October 4, 2023
A jelenleg Belgiumban regisztrált prototípusba 154 ezer kilométert raktak eddig, az illesztési toleranciái és általános összeszerelési minősége pedig elvileg olyan magas, hogy arra még a trollhattani csapat is csak csettinteni tudott 1997-ben. Egyébként az egész folyamatot alaposan dokumentálták, és még egy negyven perces film is készült a coupé építéséről.
Vasárnap minimálár nélkül, a Bonhamsnél €60,000 - €90,000 közé becsült Saab EX új gazdára talál, és jár hozzá az eredeti modellautó is, ami alapján megcélozták a tökéletességet a zseniális norvégok. Sok sikert hát mindenkinek, szerintem Magyarországon is elférne.