10 perc töltés, 1000 kilométeres hatótáv? Egyelőre irreálisnak tűnik

2023.10.17. 13:19

A kérdés: energiát, teljesítményt, vagy mindkettőt akarok kompromisszumokkal? Mindent egyszerre nem lehet - mondta egyebek mellettPortfóliónak  adott interjújában Kun Róbert, a Természettudományi Kutatóközpont (TTK), Anyag- és Környezetkémiai Intézet, Szilárdtest Energiatárolók Kutatócsoportjának vezetője.

Gyorstöltés esetén a modulnak, a pakknak, de leginkább az akkucellában található anyagoknak nagy áramsűrűséget kell elviselniük. Itt megint csak a kompromisszumokhoz térünk vissza, hiszen a fogyasztók egyszerre akarnak nagy hatótávot, gyorstöltést és megfizethető autókat. A gyorstöltés során gyors iondiffúzió szükséges, jó elektromos vezetőképesség, a lítium-ion anód/katód anyagába történő beépülésekor a kinetika meghatározott, és fontos, hogy a Li-ionok ki-/beépülése közben ne keletkezzen túlfeszültség, vagy káros mellékreakciók, és mindeközben optimális hőmérséklet kell tartani pakkszinten. Ezek persze megoldhatók, de én azért szkeptikus vagyok az olyan bejelentésekkel kapcsolatban, amikor 1 000 km-es hatótávról és 10 perces töltési időről van szó, mert a két dolog ellentmond egymásnak. Lehet az akkumulátorokat gyorstöltésre optimalizálni, de ez költséges, esetenként drága anyagokkal és műszaki megoldásokkal lehetséges

  - közölte a kutató. 

Szerinte egyelőre irreális elvárás az autósoktól, hogy annyi idő alatt akarják feltölteni az elektromos autójukat, mint amennyi idő alatt jelenleg megtankolják az autójukat. Persze itt is minden a mérettől függ, egy kis akkumulátorral rendelkező kisebb autónál reálisabb elvárás lehet. Tehát itt megint az akkumulátor koncepciója a kérdés: energiát, teljesítményt, vagy mindkettőt akarok kompromisszumokkal? Mindent egyszerre nem lehet - tette hozzá.

Példaként azt mondta, hogy a jelenlegi elektrokémiai rendszerek most még nem képesek arra, hogy leautózzunk az Adriáig, aztán 5 perc alatt fel is töltsük az autót.

A kutató emellett beszélt az akkumulátorok teljesítményéről, energiasűrűségéről, az új fejlesztésekről, az újrahasznosításról is. A teljes itt interjút itt lehet elolvasni