Egyelőre nem kerülnek vérpadra a VW tömegmodelljei
A Volkswagen nagy vehemenciával jelentette be a nyáron, hogy záros határidőn belül előáll egy költségcsökkentési tervvel válaszul az elektromos átállásra, ami minden autógyártót szorongat.
A Volkswagen késésben van annak a 10,5 milliárd eurós költségcsökkentési tervnek az összeállításával, amelynek kidolgozására júniusban tett ígéretet a cégvezetés – írta a Reuters az ügyhöz közel álló két forrásra hivatkozva.
A terv célja az lenne, hogy 2026-ra elérjék a 6,5 százalékos árbevétel arányos megtérülést. Eredetileg úgy volt, hogy már idén októberben előállnak a részletekkel a márka vezetői, ám a munkavállalók képviselőivel folytatott egyeztetések nem mennek simán.
Ezért a legfontosabb lépések nyilvánosságra hozatalát már csak az év végére ígérik. Az árbevétel-arányos nyereséget a vállalatok üzemi hatékonyságát mérő mutatónak tartják a szakértők. Azt jelzi, hogy a folyamatos gyártás milyen eredményt hoz. (Szemben az eszközarányos nyereséggel, amely tőkebefektetés megtérülését mutatja.)
A késlekedés kellemetlen az autógyártónak, amely éppen stratégiája gyökeres átalakításának közepén tart. Az elektromos autók gyártása kevesebb munkaerőt igényel és mérsékli az alkatrészigényt is. Eközben az akkumulátorok árának alakulása nagy bizonytalanságot okoz. Így a cégek kénytelenek a lehető leghatározottabban mérsékelni költségeiket.
A VW menedzsmentje megígérte a vállalat tőzsdei befektetőinek, hogy lefaragja a gyártással járó fix kiadásokat, amivel javíthatja az árréseket. Ez a titka a részvényérték emelésének.
Problémás az egyeztetés
Az előzetes beszámolók szerint kevesebb volumenmodellt akarnak előállítani és „össze akarják fésülni” a VW, a Skoda és a Cupra/Seat márkák alatt gyártott típusokat, azaz észszerűsíteni szeretnék a gyártásukat. A Seatról egyébként már szeptember elején kiderült, hogy elköszön tőle a cégcsoport és a Cupra marad "helyette".
A gond az, hogy bár a cégvezetés és a munkavállalókat képviselő üzemi tanács tárgyalásai október elején megkezdődtek, egyelőre nem haladnak gyorsan. A német törvényekkel összhangban a Volkswagen felügyelőbizottságának felét adják az üzemi tanács tagjai. A tanács szóvivője megerősítette, hogy megkezdődtek az egyeztetések, de ennél többet nem árult el. Azt máris jelezték, hogy nem fogadják el a korábban aláírt kollektív szerződés megcsonkítását vagy adolgozók a foglalkoztatási biztonságának csorbítását.