Borult a matek: csalódás okozott a teslás árcsökkentés

2023.10.30. 15:04

Erősen visszavette elektromosautó-vásárlási terveit a Hertz, a világ egyik legnagyobb autókölcsönzője.

A világ egyik legnagyobb bérautókat nyújtó cége, a Hertz korábban odavolt a villanyautókért, részben az alacsonyabb értékvesztés miatt, valamint azért, mert olcsóbban lehet azokat kikölcsönözni. Éppen ezért a cég két évvel ezelőtt 100 ezer Teslát rendelt magának. A Hertz legfrissebb árbevétel- és nyereségadatai alapján azonban borulni látszik a matek.

"Megbüntették" a céget

A cég közölte feladja korábbi ambiciózus elektromosautó-terveit - a CNBC szerint. Egy olyan cégnél, ahol sokat futnak az autók és a legkülönfélébb sofőrök ülnek a volán mögött, a fenntartási költségek sem lényegesen alacsonyabbak, emellett a Tesla váratlan árcsökkentései 2023 elejétől kezdve erodálták a Hertz flottájában lévő autók használat utáni maradványértékét.

Az elektromos átállás lassúbb lesz a cégnél, mint amire korábban számítottunk – mondta StephenScherr, a vállalat vezérigazgatója a harmadik negyedéves beszámolót kommentálva. A vállalat a vártnál kisebb profitrátáról számolt be, amit 10 százalékos árfolyamcsökkenéssel büntettek a befektetők.

A gyengébb számok legfőbb oka a villanyautók piacán kitört árháború volt, ami lefaragta a használt elektromos autók árát. Az olyan szintű autókölcsönzők, mint a Hertz gyorsan és évente tízezer számra cserélik autóikat, így jelentős tételről van szó. Az olcsóbb új Teslák miatt a korábban megvett modellek értéke is alacsonyabb. Persze ez az autópiaci vevőknek első körben jó, ám az kevésbé, ha a megvásárolt akár használt, akár új autójuk értéke rohamosan esik. 

Elfordulnak a Teslától

A Hertz beszámolójából kiderült, hogy villanyautó-flottájának 80 százaléka Tesla. Az összes autójuknak pedig a 11 százaléka teljesen elektromos meghajtású. Ez azt jelenti, hogy 50 ezer ilyen autó fut a Hertz emblémája alatt, amelyekből 35 ezret a Tesla gyártott. Ez elég messze van az autókölcsönző korábbi ígéretétől, ami úgy szólt, hogy 2022 végére 100 ezer Teslát fognak rendelni és a cég összes bérautójának negyede elektromos meghajtású lesz 2024 végére.

GettyImages-543949842

A cégvezető elmondása szerint jelenleg azzal foglalkoznak, hogy javítsák a Teslák használatának hatékonyságát. Például csökkentsék a balesetekből fakadó károkkal kapcsolatos költségeket. Intenzív tárgyalásokat folytatnak a pótalkatrészek utánpótlásáról és az autók javításához kötődő munkaerő-költségekről. Scherr elárulta, hogy több villanyautót akarnak venni a GM-től és más hagyományos gyártóktól mert azok balesetek utáni javítása olcsóbb, mert a szerelők munkadíja és a pótalkatrészek ára alacsonyabb.

A cikk szerint Elon Musk, a Tesla alapítója szereti hangsúlyozni, hogy az elektromos autók fenntartása jóval olcsóbb, mint a belső égésű motorokkal hajtottaké, ám ez sem mindig igaz. A CNBC-nek nyilatkozó villanyautó-szervizeléssel foglalkozó szakember azt mondta: bár tény, hogy nincs szükség olajcserére, olajszűrőcserére és hasonlókra, ám a villanyautók nehezebbek, mint hagyományos társaik és jobban gyorsulnak azoknál. Ez megterheli a futóművüket, a kerékabroncsok gyorsabban kopnak, így sűrűbben kell azokat cserélni.