A három nagy amerikai autógyártónál lezajlott sztrájk vesztesei között vannak az elektromos autók, a befektetőkés a cégek menedzsmentje.
A Ford a General Motors és a Stellantis az amerikai UAW szakszervezet minden fontos követelését teljesítette akövetkező négy évre szóló kollektív szerződésben, hogy megszabaduljon a termelését megtizedelő sztrájktól. A CNBC gazdasági hírtévé szakértői arra keresték a választ kik lettek az elmúlt hetek nyertesei és vesztesei.
Előbbiek közé tartozik a 2024-es elnökválasztáson újraválasztásáért harcba induló Joe Biden, az Egyesült Államok elnöke. Miután a szakszervezet elérte, amit akart, támogathatja Bident a szavazáson. Az elnök néhány hete együtt pózolt a kamerák előtt az egyik üzem bejáratánál a sztrájkőrség tagjaival. Várható ellenfele, Donald Trump eközben egy olyan gyár előtt mondott beszédet, ahol nem is volt sztrájk.
A nagy összecsapás igazi nyertese Shwan Fain, az UAW elnöke. Ő volt a sztrájk arca azzal, hogy egymást követő bejelentésekkel kommunikált a melósokkal és a külvilággal. Szerepléseivel sikerült országos érdeklődést keltenie a munkabeszüntetés és annak céljai iránt.
Súlyosak a hosszú távú következmények
Ennek megfelelően a legnagyobb vesztes a Big Three, azaz a három autógyártó menedzsmentje. Lebecsülték Faint és azt a sztrájktaktikát, hogy a három autógyártónál egyszerre, egymást követően lólépésben bénították meg az üzemeket. Ennek megfelelően a befektetők is a vesztesek közé tartoznak. Valamennyi cég részvényeinek árfolyama lejjebb került. A Deutsche Bank becslése szerint a Fordnál 6,2 milliárd dollár, a GM-nél 7,2 milliárd dollár, a Stellantisnál 6,4 milliárd dollár nem tervezett költséget okoz a kollektív szerződés négyéves hatálya alatt a mostani megállapodás.
Fain mellett nyertes oldalon van még magas a szakszervezet, amely a jó eredményekre támaszkodva akar más autógyártóknál terjeszkedni. Fain szavai szerint a Big Three-t Big Five vagy Big Sixre akarják növelni. Az egyik vállalat, ahol megvethetik a lábukat a Tesla lehet, amely a mostani egyezség másik nevető harmadik nyertese. A detroiti autógyártók ugyanis részben villanyautó-gyártási terveik visszavételével kompenzálják, hogy többet kell fizetniük a munkásaiknak. Ez időt ad a Teslának arra, hogy tovább erősítse pozícióit az elektromos autók piacán. Ez egyben elárulja azt is, hogy az elektromos autók térnyerése le fog lassulni. A magasabb bérköltségek nem tesznek jót amúgy is magas áruknak. Az autógyártók túlélik sztrájkot és a munkaerő drágulását, ám költségeik növekedése miatt koránt sem biztos, hogy a villanyautók gyártásában is a győztesek közé kerülnek majd – mondta Marick Maters, a Wayne State University közgazdász professzora.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
400 lóerő nem elég? És 510?
Az Abt azt csinálta, amihez a legjobban ért: erősből mégerősebbet csinált.
- Hírek
A Nissan 2028-ra ígéri saját szilárdtest-akkumulátorának sorozatgyártását
Az ígéret szép szó...
- Tesztek
Nem hiányzott, de örülünk neki!Teszt: Cupra Terramar 1.5 TSI DSG mHEV - 2024.
Újabb típussal bővült a Magyarországon gyártott autók sora. Vajon alapmodellként is ütős a Győrből érkező Cupra Terramar?
- Közélet
Itt mindenki normális?! Racionális autókat néztünk 2,5 millióért - Murvaélet #5
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Közélet
Kereskedőnek adta el az autóját, mégis vele fizettetnék a későbbi javításokat
Nem mindegy, hogy ki szerepel vevőként az adásvételin. A bizomány és a közvetítés szavak hallatán érdemes lehet másik telepet keresni az eladáshoz.
- Szerelem
A Forma 1-es boxkiállások elképesztő története
A Forma-1 hajnalán körülbelül két percig tartott egy boxkiállás. Hosszú út vezetett innen a mai 1 másodpercig.
- Hírek
Verstappen magabiztosan győzött, két McLaren a Japán Nagydíj dobogóján!
Norris és Verstappen között alig van pontkülönbség három futam után.
- Hírek
A Jaguar Land Rover felfüggeszti amerikai szállításait a vámok miatt
Közben az USA az egyik legfontosabb piaca a Defendernek és a Range Rover Sportnak.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Modernebb külsővel, komfortosabb belsővel frissül a Renault Austral
Az Austral alig három éve kapható a piacon.
