A három nagy amerikai autógyártónál lezajlott sztrájk vesztesei között vannak az elektromos autók, a befektetőkés a cégek menedzsmentje.
A Ford a General Motors és a Stellantis az amerikai UAW szakszervezet minden fontos követelését teljesítette akövetkező négy évre szóló kollektív szerződésben, hogy megszabaduljon a termelését megtizedelő sztrájktól. A CNBC gazdasági hírtévé szakértői arra keresték a választ kik lettek az elmúlt hetek nyertesei és vesztesei.
Előbbiek közé tartozik a 2024-es elnökválasztáson újraválasztásáért harcba induló Joe Biden, az Egyesült Államok elnöke. Miután a szakszervezet elérte, amit akart, támogathatja Bident a szavazáson. Az elnök néhány hete együtt pózolt a kamerák előtt az egyik üzem bejáratánál a sztrájkőrség tagjaival. Várható ellenfele, Donald Trump eközben egy olyan gyár előtt mondott beszédet, ahol nem is volt sztrájk.
A nagy összecsapás igazi nyertese Shwan Fain, az UAW elnöke. Ő volt a sztrájk arca azzal, hogy egymást követő bejelentésekkel kommunikált a melósokkal és a külvilággal. Szerepléseivel sikerült országos érdeklődést keltenie a munkabeszüntetés és annak céljai iránt.
Súlyosak a hosszú távú következmények
Ennek megfelelően a legnagyobb vesztes a Big Three, azaz a három autógyártó menedzsmentje. Lebecsülték Faint és azt a sztrájktaktikát, hogy a három autógyártónál egyszerre, egymást követően lólépésben bénították meg az üzemeket. Ennek megfelelően a befektetők is a vesztesek közé tartoznak. Valamennyi cég részvényeinek árfolyama lejjebb került. A Deutsche Bank becslése szerint a Fordnál 6,2 milliárd dollár, a GM-nél 7,2 milliárd dollár, a Stellantisnál 6,4 milliárd dollár nem tervezett költséget okoz a kollektív szerződés négyéves hatálya alatt a mostani megállapodás.
Fain mellett nyertes oldalon van még magas a szakszervezet, amely a jó eredményekre támaszkodva akar más autógyártóknál terjeszkedni. Fain szavai szerint a Big Three-t Big Five vagy Big Sixre akarják növelni. Az egyik vállalat, ahol megvethetik a lábukat a Tesla lehet, amely a mostani egyezség másik nevető harmadik nyertese. A detroiti autógyártók ugyanis részben villanyautó-gyártási terveik visszavételével kompenzálják, hogy többet kell fizetniük a munkásaiknak. Ez időt ad a Teslának arra, hogy tovább erősítse pozícióit az elektromos autók piacán. Ez egyben elárulja azt is, hogy az elektromos autók térnyerése le fog lassulni. A magasabb bérköltségek nem tesznek jót amúgy is magas áruknak. Az autógyártók túlélik sztrájkot és a munkaerő drágulását, ám költségeik növekedése miatt koránt sem biztos, hogy a villanyautók gyártásában is a győztesek közé kerülnek majd – mondta Marick Maters, a Wayne State University közgazdász professzora.