Nagyon erős negyedévet zárt a Toyota, miközben versenytársai erőlködnek termelésük elektromos átállításával, a japán autógyártónak arra is van pénze, hogy visszavásárolja részvényei egy részét.
Egészen nagyot kaszált a Toyota azon, hogy halogatja a tisztán elektromos autók gyártásának forszírozását. Arra számítottak, hogy az autósok jelenleg inkább az átmenetinek tekintett hibrideket fogják keresni a szalonokban – derül ki a CNBC beszámolójából.
A vásárlók ugyanis az ismert gondok miatt nem hajlnak az elektromosra: a magas ár, a hatótávfrász és a nem kellően kiépült töltési és szervizinfrastruktúra miatt valóban inkább a hibrideket vásárolják. A vállalat júniusban bejelentette, hogy agresszíven terjeszkedni akar az elektromos autók piacán is, ám csak 2026-ra akarják felfuttatni a termelést évi 1,5 millió tisztán elektromos Toyota eladására.
Ez a cég éves értékesítésének kevesebb mint 15 százaléka lesz. Ennek szellemében egyebek mellett 8 milliárd dollárt - Magyarország komplett éves GDP-jének majdnem 5 százalékát - költ a Toyota arra, hogy a korábban tervezettnél jóval nagyobb akkumulátorgyárat építsen az Egyesült Államok Észak-Karolina államában. Ez azonban a jövő zenéje.
Hibridboom
A vállalat jelenleg abból él, hogy az átlagos vásárlók, főleg az amerikaiak többsége, akik autózni akarnak, nem feltétlenül a villanyautók rajongói, egyelőre nem vesznek belőlük.
A Toyota hagyományos hibrid autóinak eladása több mint 40 százalékkal, 888 ezerre nőtt a vállalat üzleti évének szeptember 30-án zárult második negyedében. A konnektorból tölthető hibridek eladásai 90 százalékkal, 39 ezerre ment fel. A hibridek, az akkumulátoros és az üzemanyagcellás autók eladása összesen a cég globális forgalmának 36,4 százalékát adta szemben a 2022-es második üzleti negyedév 27,3 százalékos arányával. Az üzemi eredmény 155 százalékkal, 1,44 ezer milliárd jenre - 9,5 milliárd dollárra - nőtt. Ezt főként a hibridek jó árának köszönhette a japán cég. Az árbevétel 24 százalékkal, 11,44 ezer milliárd jenre - 75,7 milliárd dollárra emelkedett.
A Toyota 2,4 millió autót adott el július és szeptember között, ami a leggyengébb időszak a világ autópiacain. Ez 13 százalékkal több az egy évvel korábbinál. A cég a 2024. március 31-én végződő üzleti évben immáron 4,5 ezer milliárd jen nyereséget vár a korábban előrejelzett 3 ezer milliárd helyett. Ebben a jen vártnál gyengébb árfolyama is szerepet játszik. A vállalat a jó eredmények miatt úgy döntött, 100 milliárd jen (662 millió dollár) értékben vásárol vissza részvényeiből és osztalékát papíronként 5 jenről 30 jenre (20 dollárcent) emelte.