Nem fogynak a villanyautók, bagóért adják a lítiumot
Pillanatnyilag bizonytalan, hogy az elektromos autók iránti kereslet visszaesése mennyire lesz tartós. Megszólaltak a "lítiumosok".
A világ legnagyobb lítiumfeldolgozói ugyan nem vesztették el optimizmusukat iparáguk jövőjével kapcsolatban, de annyit azért be kellett látniuk, hogy átrendeződés kezdődött piacukon – derül ki a Reuters összefoglalójából.
A lítium ára jelentősen csökkent azt követően, hogy az autógyártók, köztük a GM, a Ford és a Honda, valamint olyan akkumulátorgyártók, mint például a lengyelországi gyártóbázissal rendelkező LG Energy Solution visszafogták gyártási terveiket. Az akkumulátorgyártás legfontosabb nyersanyagának ára régiónként különbözik, ám a Benchmark Mineral Intelligence ezeket tükröző kosara jól tükrözi az átlagos árváltozást. Ennek értéke 60 százalékkal esett vissza 2023-ban.
A legnagyobb lítiumfeldolgozó vállalatok az amerikai Albemarle-tól és Liventtől az ausztrál Pibara Mineralson át gyenge negyedéves jelentésekkel szomorították el befektetőiket. Ausztráliában, a világ legnagyobb lítiumfeldogozó országában az elmúlt időszakban a Pilbarar részvényeire kötötték a legtöbb short üzletet, ami a papírok áresése esetén ígér hasznot a spekulánsoknak.
Az árzuhanás csak egy dolog
A negatív hangulat nem csupán a gyártókat érinti, hanem a befektetőket is. Egyikük, a Lithium Royalty Corp. idei torontói tőzsdei bevezetése óta 37 százalékot vesztett az értékéből. A Global X Lithium & Battery Tech ETF 18 százalékkal süllyedt 2023 eddig eltelt részében.
Ugyanakkor Chris Berry a fémmel foglalkozó független befektetési tanácsadó azt ajánlja ügyfeleinek,hogy ne csupán az azonnali (spot) árakat nézzék, hanem a hosszabb távú szállításra vonatkozóakat, azaz a trendeket is. Miközben a spot árak megzuhantak, semmi nyoma annak, hogy a lítium iránti kereslet elporladna.
Ugyanezt kommunikálják az említett gyártók és a befektetők is. Az Albermarle energiatárolási részlegének vezetője, Eric Norris csak egy huppanónak látja az iparág emelkedő útján a kereslet növekedésének megtorpanását. A Livent, amely a BMW-nek és a Teslának is szállít, szintén arra számít, hogy termékének kereslete erős marad a jövőben. A Mineral Resources, amely számos lítiumfeldolgozót lát el bányáiból nyersanyaggal, úgy látja, hogy a piaci szereplők keresik az új egyensúlyt a kereslet és a kínálat között.