A németek józan paraszti ésszel megoldották a modern mobilitás egyik legnagyobb problémáját
Folyamatosan azon megy a veszekedés, hogy most az elektromos autó a jövő vagy a koncepció is hülyeség és éljen a jó öreg tömegközlekedés. Az igazság valószínűleg valahol a kettő között van.
Napjaink egyik legfontosabb kérdése a modern mobilitás. Az emberek sokkal többet utaznak, sokkal gyorsabban és sokkal többen, azonban gyakran problémákkal küzd az infrastruktúra, hiszen nem erre az ütemre találták ki annak idején amikor megépítették. A németek egy józan paraszti megoldással egyszerre a tömegközlekedés és az elektromos autózás tökéletes egyvelegét találták ki, pofonegyszerűen.
Telerakták töltővel az állomás melletti P+R parkolót. Nem feleslegesen drága gyorstöltőkkel, hanem szépen minden parkolóhelyhez raktak egy váltóáramú, a laikusok által csak „lassú töltőként” emlegetett oszlopot. Így az ember vidéken kellemesen gurul pár kilométert a vasútállomásig, felpattan a vonatra, a városban nem foglalja a helyet és este egy teljesen feltöltött autóba ül be. Ráadásul a töltők felett napelemes tető van és azokról az energiát pont a legjobbkor használják fel, nappal, amikor süt a nap.
A németek által felvázolt megoldás pont az egyszerűségéből nyeri a zsenialitását. Azonban lehetne rajta még javítani, hiszen mivel a töltés fizetős, lehet, hogy sokan húzzák a szájukat és továbbra is beautóznak a városba. A problémára megoldást jelenthetne, ha kombinálnák a töltés díját a vasúti bérlet árával. Mivel az áram a helyszínen rendelkezésre áll a napelemekből, egy idő után így is jövedelmező lenne a projekt, hiszen a magasabb árú bérleteket valószínűleg sokkal többen választanák, mint ahányan eseti díjat fizetnek a töltésért. Továbbá át lehetne gondolni, hogy mivel az autók nagy részével úgy sem tesznek meg nagy távolságokat, elég lenne azokat csak 80%-os töltöttségi szintig tölteni, a maradék erőművi teljesítményt pedig piaci alapon a hálózatba táplálni. Így megmaradhatna a töltők ingyenessége és az erőmű akár profitot is termelhetne a fenntartónak. Persze ugyanúgy lehetne 100%-ig is tölteni, ha valaki azt igényli, de azért meg lehetne extra díjat szedni.
A német tömegközlekedési rendszer sok mindenben hasonlóságokat mutat a magyarral. Ott is az a helyzet, hogy sok kistelepülés megállóhelye a lakott területektől kilométerekre található, így abszolút indokolt egy nagyméretű parkoló kialakítása, de mindenképpen sokkal olcsóbb, mint átépíteni a vasútvonalat. Annak ellenére, hogy az állomás tényleg a búzamező közepén van, egyáltalán nem csak autóval lehet odamenni. Az állomásépület mellett van egy egészen nagy buszállomás is, így egy egyszerű vasúti megállóhely is olyan átszállási kapcsolatokkal van ellátva, amikről néha magyar nagyvárosok állomásai is csak álmodni mernek.
Az állomások melletti P+R parkolók fontossága mostanában nagyobb, mint valaha. A kialakításuk kombinálja az autózás kényelmét és rugalmasságát a tömegközlekedés hatékonyságával és értékes helyet takarít meg a városokban is. Ha valahol ilyen állomások épülnek, ott többé sokkal kevésbé lesz releváns az akkumulátor kapacitása azoknak, akik elektromos autókban gondolkoznak, ami az autógyártás ökológiai lábnyomát is csökkenti. Az ilyen parkolók mutatják meg igazán, hogy a jövő közlekedésében a módok közötti optimális átfedés az igazi megoldás. Ezt igazán érdemes lenne eltanulni a németektől.