Az Audi Q6 e-tron 375 lóerővel érkezik Magyarországra, jövő nyárra

2023.11.08. 15:54

Az ünneplés kedvéért elhozták Győrbe Oliver Blume Volkswagen vezérigazgatót, valamint az Audi Q6 e-tron prototípusát, ami kétmotoros, 375 lóerős e-tron 55 verzióban ér majd a kereskedőkhöz, ám a jelek szerint csak jövő év második negyedévében. A csúszás tehát jelentős, a beltér viszont új, miközben a PPE motorok 509 lóerőt adnak majd az SQ6 e-tronnak.

Bár fényképezni nem lehetett, az Audi Hungaria gyorsan végigvezetett az új PPE gyártósoron, mely jelenleg egy műszakban napi 665 állandómágneses szinkronmotort állít elő, ám idővel 700 munkatárssal három műszakban kétezer PPE villanymotor összeszerelésére lesz képes, első körben az Audi és a Porsche számára.

Az Audi Hungaria fejlesztése és bővítése kedvéért a Volkswagen Konszern három évtized alatt 12 milliárd eurót fektetett a világ legnagyobb motorgyárába, ahol most 12 000 közvetlen munkatárs dolgozik Magyarország exporttermelésének nyolc százalékát generálva. Igen, az Audi elég fontos a magyar gazdaságnak, Győrnek, meg úgy általában mindenkinek, aki forinttal fizet.

A PPE egység a váltónak nevezett áttétellel együtt úgy 210 kilót nyom, forgatónyomatéka pedig 275 és 430 Nm, illetve 520 és 580 Nm között változik attól függően, hogy a három sztátorverzió és a négy áttétel-variáció közül melyikkel szerelik. Azt tudjuk, hogy két motor együttesen az első Q6 e-tron modellekben 280 kW-t, a később érkező SQ6-ban pedig 380 kW-t ad majd le.

Tehát miközben az Audi Hungaria a belső égésű motorok mellett olyan különlegességeket is gyárt, mint a Lamborghini Revuelto alumínium ajtajai, illetve felkészül a plug-in hibrid Cupra Terramar szerelésére, 190,2 millió euró elköltése után egy 15 000 négyzetméteres csarnokban berendezte a tripla PPE gyártósort is.

A sztátorgyártás 28, a váltókomponenses rész 15, a hajtás-összeszerelés pedig 190 munkafázisból áll. Mivel a sorok már mennek, két dolgot vettem észre a gyártást figyelve. Az egyik, hogy a motorgyártáshoz képest ez inkább egy összeszerelés, mivel a fő alkatrészek nem Győrben, hanem Németországban, Portugáliában és Horvátországban készülnek. A motor háza német, az inverter pedig konktrétan egy BorgWarner alkatrész.

Az is egyértelmű, hogy sokkal több gépre van szükség, mivel a mágneses komponensek és a 17 ezres fordulatot is bíró csapágyak beillesztéséhez hidraulikus présekre és robotkarokra volt szükség. Tehát kevesebb a fizikális munka, és több a gombnyomás.

A tesztsoron egyébként csak tízezerig pörgetik fel a PPE motorokat, ám a szúrópróbaszerű minőségbiztosítás során megforgatják tizenhétezren is. A PPE még jóval az elektromos A6 e-tron és a belső égésű motoros A7 párosa előtt a Q6 e-tronban mutatkozik be, CATL és Samsung zacskós akkucellákkal, 800 voltos platformon, 270/11 kW maximális töltési teljesítménnyel.

Az importőr szerint Magyarország valamikor jövő tavasszal kaphat belőle először. Azon sem lepődnénk meg, ha hamarosan nyár lenne az új célkitűzés. Mindenesetre a két motorral szerelt, alapból 375 lóerős Q6 e-tron 55 garantáltan nem lesz lassú, a belterére pedig mindannyian kíváncsiak vagyunk, hiszen az Audi jövőjének első hírnöke lesz.